Планът на ЕК за „Зелена стомана“: Митата върху вноса скачат двойно, очаква се поскъпване на новите коли
Европейската комисия представи план за защита на „зелената стомана“, който предвижда намаляване на безмитните квоти за внос с 47% до 18,3 милиона тона и удвояване на митата до 50%. Автомобилната индустрия, включително асоциацията ACEA, предупреждава, че тези мерки ще повишат цените на стоманата, което неминуемо ще доведе до поскъпване на европейските автомобили и ще влоши конкурентоспособността спрямо САЩ и Азия.

Завод за авточасти
Европейската комисия (ЕК) представи нов амбициозен план, целящ да ограничи натиска от евтиния внос на стомана и да стимулира инвестициите в производството на „зелена стомана“ в рамките на ЕС. Предложението идва на фона на глобална свръхпроизводствена мощност в стоманодобива, която изкривява пазарите и заплашва конкурентоспособността на Съюза.
Основните мерки в плана предвиждат значително ограничаване на достъпа на вносна стомана без мита. ЕК предлага намаляване на годишните безмитни квоти с 47%. Новият лимит ще бъде сведен до 18,3 милиона тона годишно.
Още по-съществена промяна касае тарифите за внос, който надхвърля определените квоти. Предвижда се увеличение на митата върху извънквотен внос от 25% на 50%, което представлява удвояване на тарифата. Според ЕК, тези стъпки са необходими за защита на европейската стоманодобивна индустрия и за запазване на работните места.
По-строги правила за произход
Планът включва и по-строго правило за произход, насочено към предотвратяване на заобикалянето на митата чрез трети страни. Въвежда се така нареченото правило Melt and Pour. То гласи, че произходът на стоманата ще се счита изключително за страната, където суровината е била отлята за първи път, а не страната, където е извършена последваща обработка. Тези мерки все още изискват одобрение от държавите членки и от Европейския парламент, за да влязат в сила.
Автомобилната индустрия предупреждава за поскъпване
Въпреки целите на ЕК за защита на местните производители, автомобилната индустрия изрази сериозно безпокойство относно въздействието на новите ограничения. Асоциацията ACEA, както и производителите, предупреждават, че подобна защита може директно да повиши цените на стоманата. В резултат на това ще нараснат и цените на европейските автомобили, които вече се считат за много скъпи.
Макар че автомобилните производители в ЕС купуват около 90 процента от стоманата си от Съюза, те остават зависими от вноса за определени, специфични видове стомана. Рязкото намаляване на квотите, комбинирано с двойното мито, се очаква да ограничи способността им гъвкаво да попълват дефицитни материали.
Според производителите, тези ограничения ще влошат ценовата им позиция спрямо конкуренцията в САЩ и Азия. Ограниченията могат да навредят на индустрията, като увеличат разходите и намалят гъвкавостта на снабдяване.