Пияният шофьор, пометял 6 коли на „Витоша“, остава в ареста: Каква е процедурата за обезщетение на пострадалите?
42-годишният Филип Маркулиев, бивш член на Съвета на директорите на „Автомагистрали“, остава в ареста, след като помете шест паркирани коли на бул. „Витоша“ с 1,7 промила алкохол. Пострадалите ще бъдат обезщетени чрез задължителната „Гражданска отговорност“ на виновния, но застрахователят ще предяви регресен иск към Маркулиев. Експерти напомнят, че при напускане на мястото на ПТП, шофьорът извършва двойно нарушение, което води до отнемане на книжката.
                Снощният инцидент на столичния булевард „Витоша“, при който пиян водач помете шест паркирани автомобила, постави остро въпроса за отговорността и обезщетенията. 42-годишният Филип Маркулиев е привлечен като обвиняем и ще остане в ареста. По данни от разследването, Филип Маркулиев е управлявал с 1,7 промила алкохол в кръвта.
Установено е, че Маркулиев е бивш член на Съвета на директорите на държавната компания „Автомагистрали“ към регионалното министерство. Той е бил назначен в съвета по време на служебното правителство на Стефан Янев и е освободен при кабинета на Кирил Петков. Нещо повече, обвиняемият има сериозна история от нарушения, включително отнета книжка за алкохол през 2018 г. и множество фишове за превишена скорост.
Двойно нарушение при бягство от ПТП
По закон, всеки шофьор, причинил пътнотранспортно произшествие, е длъжен да остане на място, да уведоми органите на реда или да състави двустранен протокол. В конкретния случай обаче, водачът е избягал.
„Когато имаме водач, който удари спрели коли и избяга – тогава трябва незабавно да се обърнем към органите на полицията. Тук имаме двойно нарушение – освен ПТП, той е и напуснал мястото, като тогава санкцията е и отнемане на свидетелството за управление на този човек. Много е важно да се реагира в скоростен порядък, за да може „Пътна полиция“ по камери или свидетелски показания да установи този нарушител и да го издири. Освен това има следи, които остават от удара – не трябва да се дава възможност тези следи да бъдат заличени.“
— Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадали при катастрофи
Разликата между „Гражданска отговорност“ и „Каско“
Пострадалите водачи трябва да знаят, че за да получат обезщетение по задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ (ГО), извършителят трябва да бъде установен. В случая с Маркулиев, той е установен и задържан, което открива пътя към компенсация.
„Задължителна е застраховката „Гражданска отговорност“, която има за цел да компенсира увредените от нас лица при управление на автомобила. А застраховката „Каско“ е доброволна и тя много повече надгражда щетите по автомобила. Първо покрива щетите по нашия автомобил, за разлика от „Гражданската“, която покрива третите лица. Но покрива освен това и природни бедствия, кражба чрез взлом, както и ударени автомобили на паркинг, когато паркираният водач е избягал.“
— Анелия Ангелова, управител на застрахователен брокер
Ако пострадалите имат само ГО, те могат да проверят действащата полица на виновното лице в сайта на Гаранционния фонд по регистрационен номер и да поискат оглед от застрахователя. Обезщетение по „Гражданска отговорност“ може да се получи само ако виновникът е установен.
Експертите обаче препоръчват, при наличие на „Каско“, пострадалите да се обърнат директно към своя Каскозастраховател. Той ще обезщети потърпевшия по-добре и по служебен ред ще претендира сумите от ГО на виновния шофьор.
„Ако имат застраховка „Каско“, препоръчвам да отидат при Каскозастрахователя – той по служебен ред ще претендира по „Гражданската“ на виновното лице и ще обезщети много по-добре потърпевшия, защото има опция да ремонтира автомобила в сервиз или да изплати обезщетение по експертна оценка – както предпочита човек.“
— Анелия Ангелова, управител на застрахователен брокер
Строги мерки срещу пияните водачи
Застрахователната индустрия е непримирима към водачи, употребили алкохол или наркотици. Въпреки че ГО ще покрие щетите на пострадалите, пияният шофьор ще бъде подложен на регресни искове.
„Застраховката „Гражданска отговорност“ ще работи за потърпевшите, но застрахователят ще претендира изплатените суми към пияния водач. Когато има алкохол и опиати над определените по закона количества, „Каско“-застраховката не работи. Всеки един водач, който плаща автокаско, няма да получи обезщетение.“
— Анелия Ангелова, управител на застрахователен брокер
Това означава, че застрахователят ще предяви регрес към Филип Маркулиев за всички изплатени обезщетения. Освен това, застраховка „Каско“ не работи за водача, ако той е употребил алкохол над законовите количества. Размерът на обезщетението зависи от степента на щетите, марката и модела на засегнатите превозни средства.
На фона на тежкия инцидент, пострадалите шофьори и свидетели настояват за поставяне на светлинна сигнализация на мястото на инцидента, поради стеснения път и високата опасност от подобни произшествия.
