Първият чисто нов влак след 20 години пристигна: „Алстом“ започна тестове по релсите

В България пристигна първият чисто нов влак от 20 години – мотрисата Coradia Stream на френската компания „Алстом“. Композицията, чиято обща стойност надхвърля 1 милиард лева, в момента преминава интензивни тестове по железопътната мрежа, преди да бъде лицензирана и въведена в експлоатация. Договорът обхваща 35 влака, които ще бъдат финансирани основно от Плана за възстановяване и Социалния план за климата.

Първият чисто нов влак след 20 години пристигна: „Алстом“ започна тестове по релсите

В социалните мрежи, където се появиха снимки, се коментира черният му цвят, наричаха го Дарт Вейдър.

Време за четене: 3 мин. 9 октомври 2025

След повече от две десетилетия България посрещна първата чисто нова влакова композиция. Френската компания „Алстом“ достави първата мотриса само четири месеца след подписването на договора за общо 35 електрически междурегионални влака Coradia Stream.

Новият подвижен състав, чиято доставка е първата за страната от 20 години, предизвика широк коментар в социалните мрежи. Потребителите веднага го нарекоха „Дарт Вейдър“ заради характерния му черен цвят. Мотрисата обаче все още не е лицензирана и не е българска собственост. В момента текат интензивни изпитания при различни условия по железопътния път. Тестовете включват движение както по нови релси за високи скорости, така и по стари участъци с ниска скорост.

От Министерството на транспорта уточниха, че композицията не е в завършен вид – вагоните все още не са оборудвани със седалки. Въпреки това, във вътрешността се поставя допълнителен товар, за да стане ясно какво е поведението на влака при движение при различно натоварване. Всеки от новите влакове ще бъде с шест вагона, предлагайки общо 351 места, разделени на първа и втора класа. Тези композиции ще обслужват пътнически и бързи влакове по маршрути с времепътуване до 4-5 часа.

Договорът между Министерството на транспорта и „Алстом“ беше подписан на 25 април тази година, като общата му стойност е за над 1 милиард лева. Компанията уточни, че стойността на самите влакове е 452 милиона евро, а 268 милиона евро са предвидени за тяхната поддръжка за срок от 15 години. За тази дейност „Алстом“ ще си партнира на местно ниво с RVP Invest.

Финансирането на проекта е осигурено чрез различни европейски инструменти. 12 от влаковете ще бъдат финансирани с 363 милиона лева от Плана за възстановяване, а останалите 23 мотриси на стойност 696 милиона лева ще бъдат включени в Социалния план за климата на България. Въпреки че част от доставените влакове се тестват у нас за съвместимост с местната инфраструктура, някои от тях са предназначени и за Румъния.

Срокът за изработването на всичките 35 мотриси е определен за август 2026 г. Относно бързината на изпълнение, вицепремиерът и министър на транспорта Гроздан Караджов заяви, че „Алстом“ е единствената компания, която е поела ангажимент да ги произведе за кратък срок:

„това е единствената компания, която се е наела да ги произведе за 28 месеца.“

— Гроздан Караджов, вицепремиер и министър на транспорта

Обновяването на железопътния парк продължава и с други доставки. На 10 октомври 2025 г. в София ще бъдат въведени в експлоатация три нови локомотива Siemens Smartron. Въпреки това, проектът за новите влакове е предмет на обществени критики относно високата стойност и бързината на изпълнение, макар че доставката на Alstom е първата след две десетилетия и е ключова за модернизацията на българските железници.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *