Парламентът прие правилата за избор на директор на БТА и стартира реформа в автобусните превози
Народното събрание прие процедурните правила за избор на нов генерален директор на БТА със 180 гласа „за“, като мандатът на настоящия директор изтича в началото на 2026 г. В рамките на заседанието беше стартирано и първо четене на промени в Закона за автомобилните превози. Целта е да отпадне задължението за спиране на автогари по линии с ниска натовареност в малките общини, за да се улесни маршрутното планиране.
Снимка: БТА/Архив
Народното събрание проведе пленарно заседание, в което обсъди и прие ключови процедурни правила, касаещи избора на нов генерален директор на Българската телеграфна агенция (БТА). Това беше първа точка в приетата програма за деня, след което депутатите стартираха дебата по важни промени в Закона за автомобилните превози, целящи по-гъвкаво маршрутно планиране в малките общини.
Парламентът прие процедурните правила за условията и реда за предлагане на кандидати за генерален директор на БТА. Решението беше гласувано със значително мнозинство, като бяха регистрирани 180 гласа „за“, нито един „против“ и 16 „въздържали се“. Мандатът на настоящия директор Кирил Вълчев изтича на 27 януари 2026 г., а изборът трябва да се проведе два месеца преди тази дата.
Въздържалите се при гласуването бяха представители на „Продължаваме промяната – Демократично България“ и групите „Морал, единство, чест“ и „Величие“. Процедурните правила вече бяха приети от Комисията по култура и медии на 23 октомври 2025 г.
В дневния ред беше включено и първо четене на изменения в Закона за автомобилните превози. Вносители на законопроекта са Цвета Караянчева (ГЕРБ-СДС) и група народни представители. Промените засягат проблем, който е особено остър в няколко общини, включително Марица и Родопи в Пловдивска област, както и Добричка и Тунджа. В тези райони автобусните превозвачи отказват да участват в обществени поръчки заради ниската натовареност на линиите, което ги прави нерентабилни.
За да се реши този проблем, законопроектът предвижда отпадане на задължението автобусните линии, свързващи малки общини с областните центрове, да спират задължително на автогари. Тази мярка има за цел да осигури по-гъвкаво маршрутно планиране и да създаде условия за по-лесно намиране на превозвачи за нерентабилните линии.
Сред останалите точки в програмата за пленарното заседание беше и първото четене на Законопроект за безопасността и сигурността по време на спортни мероприятия, внесен от депутати от ГЕРБ-СДС. Депутатите гласуваха и на второ четене изменения в Закона за електронните съобщения и в Закона за пазарите на финансови инструменти. На второ гласуване бе подложено и Рамково споразумение за заем, сключено между България и Банката за развитие на Съвета на Европа.
