Париж преобразен: Градът, който избра хората пред колите, намали азотния диоксид с 45%

Френската столица Париж преминава през радикална градска трансформация под ръководството на кметицата Ан Идалго, като постепенно ограничава автомобилния трафик в полза на пешеходците и зелените площи. Резултатите са значителни: през последното десетилетие нивата на азотен диоксид са намалели с 45%, а жителите подкрепиха превръщането на още 500 улици в пешеходни зони след референдум през март 2025 г. Инициативи като „Embellir votre quartier“ връщат усещането за общност, превръщайки улиците в места за социални срещи.

Париж преобразен: Градът, който избра хората пред колите, намали азотния диоксид с 45%
Време за четене: 3 мин. 11 октомври 2025

През последните години френската столица се утвърди като лаборатория за градска трансформация, в която автомобилът постепенно губи територия за сметка на пешеходците, велосипедистите и зелените площи. Тази радикална промяна започва с визията на кметицата Ан Идалго, чиято амбиция е да пренареди приоритетите на градския живот, противопоставяйки се на дългогодишната автомобилна зависимост.

Идалго въведе цялостна реорганизация на улиците, включваща забрана на автомобилите по някои от най-емблематичните булеварди, създаване на нови пешеходни маршрути и стотици километри велосипедни алеи. Нейната цел е да направи Париж по-здравословен, по-достъпен и по-равнопоставен.

„Да прекосиш Париж от изток на запад с кола — това е нещо, за което ще трябва да забравим“

— Ан Идалго, кмет на Париж (в интервю за RFI)

Промените водят до конкретни и измерими резултати. Според данните на независимата агенция Airparif, през последното десетилетие нивата на азотен диоксид в Париж са спаднали с около 45%. Концентрацията на фините прахови частици PM₂.₅ също е намаляла с близо 35%. Тези мерки оказват пряко влияние върху общественото здраве: дългосрочното излагане на замърсен въздух вече води до почти 43% по-малко смъртни случаи, свързани със замърсяването, в сравнение с предходните години.

Ограничаването на трафика продължава с ускорени темпове. След последния референдум, проведен през март 2025 г., жителите на Париж подкрепиха превръщането на още 500 улици в пешеходни зони. Освен това, около 10 000 паркоместа ще бъдат премахнати и заменени със зеленина, велосипедни алеи и места за социални срещи. Общо вече над 700 улици в столицата имат ограничен автомобилен достъп или са изцяло car-free, което позволява на града да „диша“ по-свободно.

„След Олимпийските игри вече няма да има коли, които да преминават пред Айфеловата кула“

— Ан Идалго, кмет на Париж (по France24)

Кварталът като общност: “Embellir votre quartier”

Централна роля в трансформацията играе инициативата „Embellir votre quartier“ (Направете квартала си по-красив), стартирала през 2021 г. Тя вече обхваща над 17 квартала и е част от по-широката стратегия за адаптиране към климатичните промени и насърчаване на биоразнообразието. Проектът преобразява малки улици, разширява тротоари и създава зелени площи с дървета и цветя. Всяка трансформация се базира на нуждите и желанията на самите жители, изразени чрез платформата idee.paris.fr, като целта е улиците да се превърнат от функционални маршрути в места за социални срещи, отдих и общуване.

В райони като Монмартър и квартал Пигал-Монтаньон, където инициативата е реализирана, кафенетата изнасят маси навън, а жителите си възвръщат усещането, че притежават своето градско пространство. Тези промени не се измерват само с инфраструктура, а с по-бавен ритъм на деня и осезаем покой в града.

Предизвикателствата на промяната

Както всяка мащабна реформа, и тази среща съпротива. Шофьори се оплакват от задръствания в периферните зони, а малки търговци твърдят, че доставките им се бавят. Кметицата Идалго обаче е категорична, че промяната е въпрос на необходимост, а не на комфорт:

„Имаме десет години, за да действаме по въпроса с климатичната криза. Да действаме – не просто да седим десет години, обсъждайки как да действаме.“

— Ан Идалго (в интервю за The Guardian)

Париж доказва, че бъдещето на градовете принадлежи на хората, които искат да дишат свободно, да се срещат и да карат колело. Уроците от френската столица могат да бъдат адаптирани и в други мегаполиси, включително София, където също има потенциал за създаване на по-тихи, зелени и уютни квартали, поставящи човека в центъра на градската среда. Подобни програми вече се обсъждат в градове като Барселона, Милано, Виена и Копенхаген, които споделят амбицията да превърнат улиците в сцени за обществен живот.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *