Пълна забрана за телефони вече е факт в 35% от училищата, изпреварвайки закона
Изненадваща проверка на МОН показва, че 35% от българските училища вече са наложили пълна забрана за мобилни телефони, изпреварвайки предстоящите законови промени. Целта е подобряване на концентрацията и социалните умения, като се допускат изключения само за образователни и спешни нужди.

Красимир Вълчев СНИМКА: ГЕОРГИ КЮРПАНОВ
Оказва се, че българските училища са изпреварили законодателните промени. Едно на всеки три училища в страната вече е въвело пълна забрана за използването на мобилни телефони от учениците. Това показва изненадваща проверка на Министерството на образованието и науката (МОН), която установява, че 35% от учебните заведения прилагат мярката, докато в много от останалите тя действа частично.
Резултатите надхвърлят значително очакванията на образователния министър в оставка Красимир Вълчев, който коментира данните пред ресорната парламентарна комисия. Според него, училищата и родителите са постигнали съгласие и проактивно са решили проблема още преди окончателното приемане на промените в Закона за предучилищното и училищното образование.
„Останах изненадан, очаквах забраната да са въвели в 10-15% от училищата, а сега на практика сме реализирали тази мярка изпреварващо за немалка част от учениците.“
— Красимир Вълчев, министър на образованието и науката в оставка
Практиките за ограничаване на устройствата са различни. В някои училища учениците оставят телефоните си в специални шкафчета в началото на деня и ги взимат след последния час. В други, родителите на цели паралелки са се договорили децата изобщо да не носят смартфони или смартчасовници.
Междувременно, законовите промени, които ще направят забраната общовалидна, вече минаха на първо четене в комисия и се очаква да бъдат гласувани в пленарна зала до края на ноември. Заместник-министърът на образованието Емилия Лазарова уточни, че целта не е „казармена дисциплина“, а създаване на по-добра учебна среда.
„Не става въпрос за казармени забрани, с разрешение на учителя или директора детето ще може да се обади вкъщи, ако е тревожно или има проблем в семейството. Това са дигитални деца – разбира се, ще ползват технологии, но контролирано и отговорно.“
— Емилия Лазарова, заместник-министър на образованието
От МОН се мотивират, че постоянната употреба на електронни устройства не само разсейва и понижава образователните резултати, но и влошава когнитивните, социалните и комуникативните умения на децата. Забраната няма да бъде абсолютна – телефони ще могат да се ползват за образователни цели под контрола на учител, при спешни медицински нужди или други форсмажорни обстоятелства.
Според Лазарова, ограничаването на екраните в класната стая и междучасията е водеща тема в цяла Европа. Очаква се мярката да подобри не само концентрацията, но и живия контакт между децата, което от своя страна ще допринесе за намаляване на агресията.
„Всички сме убедени, че телефоните нямат място в час, те пречат на учебния процес, на мотивацията, на активността, за общуването в междучасие. Социалните умения са изключително важни, ще се намали и агресията.“
— Емилия Лазарова
Основно притеснение на експертите е все по-ниската възрастова граница, на която децата започват да използват смарт устройства за забавление, като практиката навлиза дори в детските градини. С новите правила държавата се стреми да насърчи по-здравословно и отговорно отношение към технологиите от най-ранна възраст.