Отец Григорий, наследникът на отец Иван: Не търсим подаяния, децата, родени в приюта, вече работят и помагат финансово
Отец Григорий, наследникът на отец Иван от Нови хан, разкрива трудностите след смъртта на баща си. Той работи за узаконяване на имотите и категорично отказва да търси подаяния, разчитайки на самопомощ и финансовата подкрепа на порасналите възпитаници на приюта. Новият ръководител въвежда по-строги правила, за да предотврати злоупотребите, наблюдавани приживе на отец Иван.
След като преди малко повече от месец почина отец Иван, основател на приюта в Нови хан и домовете в Якимово, неговият син – отец Григорий, поема тежката задача да подреди и узакони наследството му. Отец Иван беше известен с мащабната си благотворителна дейност, като създаде приют за нуждаещи се хора и деца. Днес обаче наследникът му се сблъсква с множество административни и финансови предизвикателства.
Отец Григорий работи с трима адвокати за справяне с документалните неуредици, които баща му не е успял да уреди приживе. Излизат имоти с различен статут, както и такива, записани на неговото монашество. В момента се водят няколко дела заради неплатени сметки за ток и вода, както и натрупани данъци. Приоритет е да се стъпи на чисто и да се оправи всяка останала неуредица.
Промени в собствеността и замразени сметки
Има сериозни промени в собствеността на обектите. Приютът в Нови хан вече е собственост на Софийската митрополия и по-конкретно на храма в селото, където отец Григорий е енорийски свещеник. Той поема ангажимента към приюта и хората в него. Домовете в Якимово пък са прехвърлени на хората, които дълги години са ги обитавали, съгласно волята на отец Иван.
Финансовото състояние на Фондация „Отец Иван – Нови хан“ остава неясно, тъй като банковите сметки на Фондацията са замразени. Отец Иван е бил едноличен председател и единствен с достъп до тях. Неговият наследник посочва, че не знае какви суми има вътре, но намира блокирането за добро, защото така „няма да има злоупотреба със средствата на дарителите“.
Самопомощ вместо подаяния
Въпреки липсата на достъп до средствата и наближаващата зима, отец Григорий е категоричен, че няма да търси подаяния. Той залага на самостоятелната борба и отговорността на обитателите. Порасналите възпитаници (между 20 и 25-годишна възраст), които са родени в приюта, вече работят и помагат със собствени средства за сметките. Някои поемат тока, други – водата, а трети покриват допълнителни консумативи. Според отец Григорий, те милеят за мястото, които са познавали като свой дом.
„Не желая в публичното пространство да се прокламира, че точно ние имаме нужда от нечии пари, защото в това тежко време питам – кой няма нужда?“
— Отец Григорий
„Не е редно да казваме – дайте ни средства за дърва, за храна, за вода. Ще се борим сами, както всяко едно семейство се бори в ежедневието си, защото смятам, че по този начин хората ще възраснат.“
— Отец Григорий
Край на злоупотребите и новата дисциплина
Отец Григорий е решен да сложи край на злоупотребите, които е наблюдавал приживе на баща си. Той разказва за случаи, в които хора са се възползвали от добротата на отец Иван. Например, при тях е идвала „баба с бастунчето“, за която впоследствие се оказва, че имала три апартамента в София и други градове, които отдава под наем, представяйки се пред приюта за крайно нуждаеща се.
Капацитетът на приюта в Нови хан е около 50 души и в момента не се приемат нови хора, тъй като препълването води до дискомфорт, кавги и злоупотреби. Новата философия изисква обитателите да полагат усилия, за да продължат напред:
„Идеята на баща ми беше, когато има един човек в нужда, да дойде в приюта и да получи подкрепа за месец, два, три, половин година или година, но след това да прояви усилия и смелост, да стане и да продължи. Да се изтупа от прахта, да се прекръсти и да се върне в живота си. А не да злоупотребява!“
— Отец Григорий
Отец Григорий подчертава, че се различава от баща си. Докато отец Иван е бил безкрайно добър и е загърбвал документацията, синът му държи на реда и дисциплината. Наследникът е по-строг и държи на реда и дисциплината, придобита вероятно в Софийската духовна семинария и Богословския факултет, които е завършил. Той не желае да лиши собственото си семейство от внимание, за разлика от баща си, който е посветил цялото си време на нуждаещите се.
