Общинският съвет на Пловдив блокира обявяването на обществена поръчка за градския транспорт
Общинският съвет в Пловдив отхвърли предложението за обявяване на обществена поръчка за градския транспорт с 20 гласа „за“ и 24 „въздържал се“. Решението предизвика остри дебати относно липсата на актуализирана транспортна схема и прозрачност по бъдещия договор. Зам.-кметът Александър Държиков обясни, че това е само първа стъпка, а кметът Костадин Димитров напомни, че проблемите са натрупвани 20 години след приватизацията на общинския превозвач.

Снимка: БТА
Общинският съвет в Пловдив отхвърли предложението кметът на града да възложи обществена поръчка за пътнически превоз по градските автобусни линии. Решението беше взето с 20 гласа „за“ и 24 „въздържал се“, което на практика спря процеса по избор на нови превозвачи по Общинската транспортна схема.
Предложението за нова обществена поръчка идва след като действащите договори за превоз на пътници бяха поетапно предсрочно прекратявани през предходната и в началото на тази година. Причината е системното неизпълнение на част от основните задължения на изпълнителите. За да се избегне рискът от прекъсване на тази значима обществена услуга, Общината възложи изпълнението на задълженията чрез процедура на „пряко възлагане“.
По време на дебатите съветниците изразиха сериозни критики към състоянието на транспортната схема и липсата на прозрачност. Яна Димитрова от „Браво, Пловдив“ посочи, че тъй като няма актуализирана общинска транспортна схема, маршрутите и разписанията ще останат същите. Това означава, че в много точки на града автобуси продължават да не достигат. Веселина Александрова от „Продължаваме промяната – Демократична България“ коментира, че съветниците нямат информация за какво точно гласуват, тъй като не е представен договорът за бъдещата обществена поръчка и критериите в него. Тя подчерта, че правилният ред изисква първо да се одобри нова транспортна схема и едва тогава да се избира превозвач.
Славчо Атанасов от „Съединени за Пловдив“ представи сравнение, илюстриращо влошаването на обслужването. Той отбеляза, че в момента община Пловдив се обслужва от между 210 и 230 автобуса. Преди 15 години обаче, преди голямото разрастване на строителството и задръстванията, градът е разполагал с 290 автобуса и 40 тролейбуса. Атанасов също така предупреди, че искането на общините „Родопи“ и „Марица“ за удължаване на курсовете до техните населени места ще задълбочи съществуващите проблеми. Предвидените 20 броя електробуси няма да решат коренно проблема на Пловдив с транспорта, допълни той.
Зам.-кметът по транспорт Александър Държиков защити предложението, като обясни, че то е първата стъпка и се внася, за да отговори на изискването на наредба на Министерството на транспорта и съобщенията. По думите му, голям процент от засегнатите теми не са в предмета на настоящото предложение. Държиков увери, че документацията по бъдещия договор е готова на 90 процента и ще бъде представена на съветниците преди обявяването на поръчката.
„Актуализирането на транспортната схема започва с изготвянето на генерален план за организация на движението. Май месец аз заварих Пловдив без генерален план и нула действия по неговото изработване“
— Александър Държиков, Зам.-кмет по транспорт
Той прогнозира, че новият генерален план ще може да се разгледа в Общинския съвет едва след година.
Кметът Костадин Димитров отговори на запитване по темата, като напомни за историческия контекст:
„От 20 години дружеството за градския транспорт е приватизирано и са унищожени възможности за общински градски транспорт и за две години очаквате с магическа пръчка той да стане изряден“
— Костадин Димитров, Кмет
Димитров подчерта, че въпреки предизвикателствата, вече има напредък. Той посочи, че докато миналата година някои превозвачи са пускали три автобуса от десет по линия, сега има 95 процента изпълнение на ангажиментите, по-малко напрежение през лятото и наложени санкции на всички превозвачи. Заработването на „Екобус“ и електрическите автобуси също е част от стъпките за решаване на проблема.