Община Пловдив подготвя 10-годишен конкурс за превозвачи след нова вълна прекратени договори

Община Пловдив подготвя конкурс за частни превозвачи за обслужване на всичките 29 линии в градския транспорт за срок от 10 години, тъй като договорите с настоящите фирми изтичат. Процедурата се налага след поредица предсрочно прекратени договори, включително за осем линии, чиято дейност е спряна на 10 септември 2025 г. Общинската фирма „Екобус“, създадена за нечастни линии, остава без реална дейност.

Община Пловдив подготвя 10-годишен конкурс за превозвачи след нова вълна прекратени договори

Частни фирми ще возят по линиите в Пловдив и през следващите години.

Време за четене: 2 мин. 9 октомври 2025

Община Пловдив инициира процедура за избор на нови частни превозвачи, които да обслужват градския транспорт през следващите 10 години. Предложението е внесено от кмета Костадин Димитров, който иска разрешение от общинските съветници да открие мащабната обществена поръчка. Това се налага, тъй като договорите с настоящите фирми изтичат.

Според предложението, всичките 29 линии от градския транспорт ще се обслужват от частни фирми и през следващото десетилетие. Кметът Димитров смята, че Община Пловдив предлага новият договор да бъде със срок от 10 години, но окончателното решение предстои да бъде взето от Общинския съвет.

Необходимостта от нова поръчка е продиктувана и от историята на системни нарушения. В документацията се припомня, че редица договори, сключени през 2016 г., 2018 г. и 2021 г., бяха предсрочно прекратени заради системно неизпълнение на курсовете. Тогава дейността беше временно възложена на коректни превозвачи, чиито договори също изтичат.

Казусът добива актуалност на фона на скорошни санкции. Дейността на осем линии беше прекратена на 10 септември 2025 г., след като договорите на три транспортни фирми бяха прекратени поради неизпълнение на разписанията. Интересно е, че при две от тези фирми – „Автобусни превози – Пловдив“ и „Златанови“, е отчетен висок процент на изпълнение, докато при „Автотранс Чолаков“ спадът е значителен.

Въпреки че Общината разчита изцяло на частни изпълнители за всичките 29 линии, общинското дружество „Екобус“ не успява да поеме ролята си. То беше създадено с конкретната цел да пусне в експлоатация две нови линии, които да не бъдат частни. Към момента обаче общинското дружество „Екобус“ към момента няма реална дейност, което е пропусната възможност за общински контрол върху част от маршрутите.

Междувременно, качеството на транспортната услуга в града се очаква да се подобри чрез обновяване на автопарка. Основният превозвач Петко Ангелов предстои да достави около 100 нови модерни автобуса. В контекста на регионалната свързаност, съседната Община „Марица“ работи активно по пускането на нова автобусна линия Строево – Труд – Пловдив в рамките на 100 дни.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *