НЗОК сезира ГДБОП за вълна от фишинг измами с имейли и SMS-и

Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) е подала сигнал до ГДБОП и „Киберпрестъпления“ заради зачестили опити за фишинг измами от името на институцията. Граждани получават подвеждащи SMS-и и имейли, които неправомерно обещават възстановяване на средства с цел кражба на данни и пари.

Сградата на НЗОК на ул. Джеймс Баучер.

Сградата на НЗОК на ул. Джеймс Баучер.

Време за четене: 1 мин. 19 септември 2025

Ръководството на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) е уведомило Главна дирекция „Борба с организираната престъпност“ (ГДБОП) и дирекция „Киберпрестъпления“ към МВР за продължаващи опити за измами, извършвани от името на институцията.

От здравната каса съобщават, че са получили множество сигнали от граждани за получени имейли и SMS съобщения, в които се обещава възстановяване на средства. Това е класическа фишинг атака, чиято цел е неправомерно придобиване на лични данни и финансови средства чрез подвеждане на потребителите.

Всички получени сигнали от граждани са препратени към компетентните органи на МВР за извършване на проверка. Установените модели на измама са подробно описани и предоставени на разследващите.

Освен сезирането на правоохранителните органи, НЗОК е предприела и допълнителни мерки. Изпратени са писма до собствениците на популярни български платформи за електронна поща, в които се посочва, че техните услуги се използват за осъществяване на фишинг атаките. От компаниите се очаква да предприемат необходимите действия за блокиране и ограничаване на разпространението на подобни измамни съобщения, за да защитят своите потребители.

От Здравната каса напомнят на гражданите да бъдат изключително внимателни и да не се доверяват на подобни съобщения. НЗОК подчертава, че институцията изпраща SMS-и до пациенти единствено за уведомяване относно статуса на техните протоколи за скъпоструващи лекарства, за издадени от лекарските консултативни комисии протоколи и заявления за отпускане на помощни средства, както и за одобрения по постъпилите заявления. Касата никога не изисква лични данни или банкова информация и не информира за „възстановяване на средства“ чрез SMS или имейл.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *