Ново изискване: Шофьорите с отнети книжки ще минават отново курс по първа помощ
Шофьорите, които са останали без свидетелство за управление поради загубени контролни точки, ще бъдат задължени да преминават отново курс по първа долекарска помощ. Това предвиждат нови промени в наредбата, изготвени от Министерството на здравеопазването. Мярката цели повишаване на безопасността на фона на тревожната статистика за катастрофите в България и включва задължително периодично обучение за професионалните водачи.

Държавата предприема важна крачка към подобряване на пътната безопасност, превръщайки обучението по първа помощ от формалност в животоспасяващо умение. Съгласно промени в наредбата, изготвени от Министерството на здравеопазването, всички шофьори, загубили правоспособност заради нарушения и изчерпани контролни точки, ще трябва да преминат повторен курс по първа долекарска помощ.
В момента, когато водач загуби точки, за възстановяване на правото си да шофира той посещава само допълнителни часове в автомобилна школа. Новото изискване дава възможност да се възстанови не само правото на управление, но и способността за адекватна помощ при инцидент. Когато на пътя се случи катастрофа, първите минути са критични, а знанието как да се спре кръвотечение например, може да се окаже решаващо за спасяването на живот.
Двудневно обучение и периодично опресняване
Понастоящем шофьорите в България се обучават по първа помощ само веднъж, когато вземат книжка, като много от тях забравят наученото скоро след това. Промените целят да променят тази практика.
За водачите, които са останали без книжка поради нарушения, както и за новите кандидати, се предвижда двудневно обучение по шест часа на ден. Това е по-задълбочено обучение спрямо стандартните 8 учебни часа, валидни за пет години, които се изискват по принцип и са признати в ЕС.
Освен това се въвежда задължително периодично опресняване на знанията за определени групи водачи. Шофьорите на автобуси, таксита и специализирани автомобили ще минават курс по първа помощ преди издаване или подмяна на свидетелството за управление. Този акцент върху превозвачите на пътници цели повишаване на сигурността в обществения транспорт.
Онлайн теория и присъствена практика
Проектът за промяна на наредбата дава възможност за по-гъвкав, хибриден модел на обучение. До 50% от теоретичната част ще може да се провежда онлайн, което улеснява курсистите. Въпреки това, практическите занятия ще останат изцяло присъствени. Министерството на здравеопазването подчертава, че реалното овладяване на животоспасяващи техники е от ключово значение и изисква пряко участие.
Предвижда се и административно облекчение: свързване на базата данни на Българския червен кръст (БЧК) за издадените удостоверения за завършено обучение с държавната информационна система RegiX. Това ще позволи на институциите автоматично да проверяват дали кандидатът е преминал курса, без да се изисква хартиено удостоверение, като по този начин не се увеличават административните тежести за гражданите.
Контекст на ниската пътна безопасност
Промените са продиктувани от необходимостта България да подобри пътната си безопасност. Страната ни остава сред държавите в ЕС с най-ниска пътна безопасност. Данните за 2024 г. сочат, че е имало 7173 катастрофи, при които са загинали 478 души, а 9054 са ранени, от които 1888 тежко.
Тези допълнителни изисквания към водачите са необходими, за да може България да изпълни целта, поставена от Европейската комисия – до 2030 г. броят на жертвите и тежко ранените по пътищата да бъде намален наполовина спрямо 2020 г. Мерките имат потенциал да превърнат страха от действие в готовност да помогнеш, което е важна част от общата безопасност на пътя.