Новият военен кораб „Храбри“ започна ходови изпитания: Първо плаване във Варненското езеро

Новият боен кораб „Храбри“ (б.н. 12) започна своите ходови изпитания, като на 10 ноември 2025 г. осъществи първото си плаване във Варненското езеро. Излизането в Черно море бе отложено заради авария на тръбопровод, но приемането на първия от двата многоцелеви модулни патрулни кораба (ММПК) във флота се очаква до края на годината. Проектът е най-големият за ново строителство за ВМС, като корабите ще получат клас нотация „фрегата“.

Новият военен кораб „Храбри“ започна ходови изпитания: Първо плаване във Варненското езеро

СНИМКА: Maritime СНИМКА: Maritime

Време за четене: 3 мин. 10 ноември 2025

Дългоочакваният момент настъпи: новият боен кораб „Храбри“ (бордови номер 12) започна своите ходови изпитания. На 10 ноември 2025 г. корабът излезе на първо плаване във Варненското езеро. Маневрата по снемането от кея на МТГ – Делфин започна точно в 14:06 часа. Тя бе подпомогната от влекачите CASTOR и SPICA N на Параходство Български морски флот, като на борда на „Храбри“ присъстваше и пилот от Пилотска станция – Варна.

Началото на изпитанията имаше символично значение, съвпадайки с 581-ата годишнина от Битката при Варна и с отбелязването на 113 години от първата морска победа на България. Въпреки важността на събитието, първоначалните планове за излизане в Черно море бяха отложени. Причина за това стана поредната авария на напорния тръбопровод между Пречиствателна станция Варна и Аспарухово, което ограничи първото плаване само във водите на езерото.

„Храбри“ е първият от двата многоцелеви модулни патрулни кораба (ММПК), които се строят край Варна. Килът му бе заложен в МТГ – Делфин през 2022 година. Проектът се осъществява под ръководството на NVL Group (бившата Lürssen Defence) с активното участие на множество български доставчици. „Храбри“ и „Смели“ са първите нови бойни кораби, построени в България след повече от век, което прави проекта най-големия за ново строителство на Военноморските сили към момента.

Двата съда – „Храбри“ (б.н. 12) и „Смели“ (б.н. 11), са с внушителни характеристики: дължина 90 метра и водоизместимост от приблизително 2300 тона. Те разполагат с интегрирана система за управление на бойните действия и са проектирани да противодействат на въздушни, наземни, надводни и подводни заплахи. Основната им задача е изпълнение на задачи в рамките на международните съюзнически мисии на НАТО и ЕС.

Строежът им се осъществява по строги международни стандарти. Надзорът се извършва от класификационната организация DNV GL, която след приключване на проекта ще присвои на корабите клас нотация „фрегата“. Междувременно тече ускорена доставка на боеприпаси и други компоненти, за да може флотът по-бързо да придобие първоначални военни способности.

Договорът за придобиване на ММПК бе сключен през 2020 г. между Министерството на отбраната на Република България и компанията „FR. LURSSEN WERFT GMBH&Co.KG“ (впоследствие NVL B.V. & Co.KG). Проектът, който дълги години е лежал на дрейф, е от критично значение за флота. Както началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов, така и командирът на ВМС контраадмирал Кирил Михайлов, нееднократно са подчертавали необходимостта от още нови бойни кораби, особено предвид актуалната геополитическа обстановка в Черно море.

Приемането на „Храбри“ в състава на флота се очаква до края на 2025 година. Вторият кораб, „Смели“, беше спуснат на вода в края на миналата година. От неправителствени организации отбелязаха, че проектът е важна стъпка за регионалната сигурност, но посочиха нуждата от допълнителни инвестиции в обучението на екипажите и поддръжката на флота. Представители на опозицията подкрепиха модернизацията, но настояха за по-голяма прозрачност относно разходите и доставката на оборудване.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *