Новият „Франкенщайн“ на Гийермо дел Торо: История за бащинство, болка и прошка
Носителят на „Оскар“ Гийермо дел Торо представи своята дълбоко лична версия на „Франкенщайн“, която трансформира готическия роман на Мери Шели в история за бащинството, болката и прошката. Филмът, структуриран в прелюдия и три действия, е с участието на Оскар Айзък и Джейкъб Елорди, като последният акт е разказан от гледната точка на Чудовището. Премиерата на продукцията в „Нетфликс“ е насрочена за 7 ноември 2025 г.

Носителят на множество престижни награди, включително „Оскар“, БАФТА и Гоя, режисьорът Гийермо дел Торо представи своята нова адаптация на „Франкенщайн“ в Меката на киното. Този филм не е просто още една история за научен експеримент, който се обърква. Режисьорът е трансформирал обичания готически роман на Мери Шели в дълбока и лична история, фокусирана върху темите за бащинството и болката.
Дел Торо споделя, че е подходил към класическата творба от лична перспектива. Той започва работата по проекта, мислейки за отношението си към своя баща. В хода на продукцията обаче той осъзнава, че вече е и родител, което добавя нов пласт към разказа.
„Започнах този филм, мислейки за себе си и за баща ми. Правех го като син. Тогава осъзнах, че съм станал баща, така че го направих и за себе си, и за децата си, и за децата, които може да произхождат от всяко друго семейство с родословие в болката.“
— Гийермо дел Торо, режисьор
Режисьорът подчертава, че в основата на филма стои концепцията за относителната болка, като акцентът пада върху това, което прави хората човечни.
„Баща ми беше прекрасен човек, но е много трудно да не го преувеличиш като образ. Особено в едно латиноамериканско семейство. Така че в случая говорим за относителната болка. Това, което ни прави хора, е прошката и приемането.“
— Гийермо дел Торо, режисьор
„Франкенщайн“ на Дел Торо е структуриран с прелюдия и три действия. Първите три части се фокусират върху трансформацията на Виктор Франкенщайн – изгубено дете, което се превръща в мъж, обсебен от идеята за безсмъртие. Последният акт на филма е разказан изцяло от гледната точка на Чудовището.
Актьорският състав е звезден. В ролята на Виктор Франкенщайн е Оскар Айзък, а Чудовището е изиграно от Джейкъб Елорди. За Елорди превъплъщението е било едновременно най-голямото актьорско предизвикателство и сбъдната мечта.
„Чувствах се точно като съществото, защото това беше тест пред камерата. Всички на снимачната площадка го виждаха за първи път. Никога не съм се чувствал по-уязвим. Като онзи сън, който сънувате, когато отивате на училище, поглеждате надолу и осъзнавате, че сте без панталони. Такова беше чувството, но в реалния живот.“
— Джейкъб Елорди, актьор, в ролята на Чудовището
След като създава своето творение, Виктор Франкенщайн се сблъсква с човешката страна на съществото и поставя под въпрос цената на научния прогрес. Актьорът Оскар Айзък посочва, че адаптацията се фокусира върху емоционалните последствия, а не толкова върху технологиите.
„Нашият поглед върху историята беше по-малко за технологиите и повече за емоционалната цена от повтарянето на едни и същи грешки, знаете връзката баща-син. Но със сигурност го има и посланието, че много велики идеи са следвани от глупаци и колко ужасни неща са се случили, защото някой има велика идея, която масата следва сляпо.“
— Оскар Айзък, актьор, в ролята на Виктор Франкенщайн
В ролите на Виктор Франкенщайн и Чудовището са съответно Оскар Айзък и Джейкъб Елорди. Това е една от най-очакваните продукции на годината, отличаваща се с дълбочина и иновативен подход. Филмът ще бъде достъпен за стрийминг в платформата „Нетфликс“ от 7 ноември 2025 г.