Нови правила за полетите: ЕС променя регламента за обезщетения и багаж след 20 години

Европейският регламент за правата на пътниците със самолет се променя след 20 години. Предлаганите нови прагове за обезщетения при закъснения (4 и 6 часа) могат да лишат 60% от пътниците от компенсация, докато авиокомпаниите настояват за промяна заради увеличеното натоварване и намаленото въздушно пространство над Украйна. Сред обсъжданите подобрения са въвеждане на единен стандарт за ръчния багаж и изключване на стачките на персонала от форсмажорните обстоятелства.

Нови правила за полетите: ЕС променя регламента за обезщетения и багаж след 20 години
Време за четене: 3 мин. 18 ноември 2025

Европейският регламент за правата на пътниците в самолет, който не е актуализиран от 20 години, е в процес на мащабна промяна. Несъответствията в размера на ръчния багаж, както и липсата на общи и актуални правила за компенсации при закъснения, предизвикват сериозно недоволство сред гражданите. От началото на годината сигналите за проблеми при пътуване със самолет надхвърлят 1400, което подчертава острата нужда от осъвременяване на законодателството.

Случаи като неотдавнашната отмяна и пренасочване на полети в София поради силен вятър показват колко уязвими са пътниците при форсмажорни обстоятелства. Николай Даскалов, който е пътувал от Съединените щати до България, прекарва три дни в лутане. Полетът му е върнат от София в Германия заради бурния вятър.

„В Гърция три часа стояхме да презареди и вместо да отклони за Варна ни върнаха пак в Хамбург. Вчера изтървах единия полет и си го платих за София Варна, сега си платих друг полет“.

— Николай Даскалов, пътник

Дебатът за обезщетенията: Кой губи?

Основна точка на дебат е новият праг за обезщетение при закъснение на полета. Досега пътниците имаха право на компенсация при забавяне над три часа. Сега се предлагат два нови прага, които варират в зависимост от дължината на полета, и които вероятно няма да бъдат в полза на гражданите.

„Предлагат се два прага за полети над и под 3500 км като закъсненията са над 4 часа и над 6 часа. Идеята е да бъдат запазен балансът между правата на пътниците и икономическите аспекти за превозвачите“.

— Елисавета Димитрова, ГД „Гражданска въздухоплавателна администрация“

Потребителските организации изразяват силна загриженост. Според проучване на Европейска компания за наблюдение на полети, 60% от закъсненията по вина на авиопревозвача попадат в интервала между три и четири часа. Повишаването на прага автоматично ще лиши голям брой пътници от право на компенсация.

„Което означава че 60% от пътниците, които до момента могат да получат тази компенсация, вече няма да имат правото на това“.

— Йоана Стоянова, Европейска потребителска организация, Сдружение „Активни потребители“

Авиокомпаниите настояват за промяна, аргументирайки се с оперативни затруднения. От 2004 г., когато е приет първоначалният регламент, броят на самолетите над Европа се е увеличил от 3500 на над 8000. Допълнително предизвикателство е, че въздушното пространство е намалено почти наполовина заради войната в Украйна. Това затруднява бързото пренасочване и използването на резервни самолети.

„Бидейки малка авиокомпания от България, трудностите ни са свързани, че получаваме слотове последни, свързани сме с работата на летищните оператори“.

— Румяна Рангелова, юрисконсулт на българска авиокомпания

Багаж и стачки: Допълнителни облекчения

Една от положителните промени, които се обсъждат, е въвеждането на еднакъв размер на допустимия ръчен багаж за всички авиолинии, излитащи от Европейския съюз. През юни 2025 г. транспортната комисия на Европейския парламент вече прие предложение за безплатен ръчен багаж до 7 кг и общи размери за територията на ЕС, което цели да премахне объркващите различия между превозвачите.

Потребителските организации също така настояват стачките на персонала да бъдат изключени от категорията на извънредните (форсмажорни) обстоятелства. Ако това бъде прието, пътниците ще могат да получават обезщетения дори когато полетът е отменен или закъснее поради стачен протест на служителите.

В контекста на сигурността, ЕС одобри и използването на нови компютърни томографи за проверка на ръчния багаж. Внедряването на тази технология потенциално може да премахне ограниченията за течности до 100 мл, макар че процесът по пълно оборудване на всички летища все още тече.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *