Новата система „Вход/Изход“ и масови протести блокират границата между Хърватия и Босна и Херцеговина
Новата система на ЕС за „Вход/Изход“ (EES) и продължаващите протести на превозвачите от Босна и Херцеговина създават сериозни затруднения по границата с Хърватия. Блокадите са предизвикани от стриктното прилагане на правилото за 90-дневен престой в Шенген, което възпрепятства работата на шофьорите на къси маршрути. Според босненския министър на транспорта, окончателното решение изисква присъединяване на страната към ЕС.

Балканите са изправени пред сериозни затруднения по граничните пунктове, породени от два основни фактора. Новата система „Вход/Изход“ (EES) на Европейския съюз вече генерира опашки по границите на страните членки с държави извън блока. Паралелно с това, протестите на превозвачите в Босна и Херцеговина продължават с блокади на около 10 гранични пункта, които допълнително усложняват трафика.
Пътуващите на контролно-пропускателния пункт „Стара Градишка“ между Хърватия и Босна и Херцеговина бяха сред първите, които се сблъскаха с новите изисквания на EES. Системата изисква снемане на биометрични данни от гражданите на трети страни, което води до необходимост от допълнително време за обработка на граничните пунктове и съответно – до образуване на опашки.
В допълнение към затрудненията, свързани с биометрията, през последните 24 часа товарният трафик е силно засегнат от протестите. Най-силно засегнати са пунктовете на границата с Хърватия, където се наблюдават сериозни забавяния и натрупване на стоки.
Основната причина за протестите е строго интерпретираното правило на ЕС за 90-дневен престой в рамките на 180 дни в Шенген зоната. Транспортните компании твърдят, че всяко преминаване на границата се отчита като цял ден, което на практика прави невъзможно ефективното опериране на шофьорите, работещи по кратки маршрути между Босна и Херцегоговина и Хърватия. Протестиращите настояват престоят да се отчита в часове, а не в дни.
Организацията „Логистика“, която стои зад демонстрациите, представлява над 93% от товарния транспорт в Босна и Херцеговина и обединява около 47 000 работници. Икономическата тежест на този сектор е значителна, оценен на 4.7 милиарда евро, което подчертава мащаба на натиска върху регулаторната рамка на ЕС.
Министърът на транспорта на Босна и Херцеговина, Един Форто, заяви, че макар някои от исканията на превозвачите вече да са удовлетворени, проблемът с 90-дневния престой може да бъде разрешен само чрез присъединяване на страната към ЕС или чрез регионална инициатива. Към момента, официална реакция от страна на ЕС относно протестите липсва, тъй като правилото за 90-дневния престой е стандартна част от регулаторната рамка на Шенгенската зона за всички държави извън блока.
Въпреки значителните блокади на товарния транспорт, за момента пътническият трафик на повечето гранични пунктове се осъществява сравнително нормално, като времето за изчакване е под 30 минути.