Нова ера за корабоплаването по Дунав: Инсталират над 1000 брегови знака от високотехнологичен материал

Изпълнителна агенция „Проучване и поддържане на река Дунав“ (ИАППД) започна инсталацията на над 1000 нови брегови знака в българския участък, за да гарантира безопасността на корабоплаването. Знаците, финансирани по проект DISMAR, са изработени от нов, неметален материал, който е устойчив на кражби и оборудван с лампи и модули за наблюдение. Проектът струва близо 300 хиляди лева и включва трансгранично сътрудничество за поддръжка.

Нова ера за корабоплаването по Дунав: Инсталират над 1000 брегови знака от високотехнологичен материал
Време за четене: 3 мин. 17 октомври 2025

Безопасността на екипажите по река Дунав често е изложена на риск поради кражби или унищожаване на навигационните знаци. За да се справи с този проблем, Изпълнителна агенция „Проучване и поддържане на река Дунав“ (ИАППД) започна поставянето на над хиляда нови обозначителни знаци в българския участък. Целта на мащабната операция е да улесни корабоплаването и трайно да гарантира безопасността по реката.

Проектът, част от европейско финансиране по DISMAR, стартира с инсталация през октомври 2025 г. ИАППД получи първата част от над 1000 навигационни и брегови знаци. Те включват 528 несветещи, 472 километрови знака и 20 табели за брегови фарове.

Ивелин Занев, изпълнителен директор на ИАППД – Русе, подчертава, че поддържането на знаците е трудно поради естествените условия:

„Поради спецификата на нашия участък на реката, основно поради ерозия и някои други причини, често се случва бреговите знаци да бъдат изгубени, да паднат в реката. Съответно, поддържането им е доста по-трудно.“

— Ивелин Занев, изпълнителен директор на ИАППД – Русе

Силното течение и ерозията не са единствените предизвикателства; кражбите също поставят на изпитание екипажите. Затова агенцията прави технологичен скок. Ще бъдат поставени 300 шамандури от ново поколение, които ще обозначават българо-румънския корабоплавателен път. Новите знаци са изработени от нов, неметален материал, което значително намалява риска от посегателства.

„Интересното при тях е, че те ще бъдат от нов материал. До сега ние сме използвали стоманени, които са доста по-трудни за поддържане. Често сме чували оплакване от ползвателите на реката, че боята, която е използвана, не е достатъчно ярка, трудно се разпознават на радарните системи. Сега новите са боядисани в много по-ярък цвят. Освен това са оборудвани с лампи, което ще по-добри видимостта им и през нощта. Също така имат и различни модули за наблюдение.“

— Ивелин Занев, изпълнителен директор на ИАППД – Русе

Новият материал е и основната анти-кражба мярка, тъй като не представлява интерес за посегателства, за разлика от стоманените и алуминиевите знаци, използвани досега.

„Случвало се е, когато са използвани стоманени знаци или от някакъв вид алуминиева ламарина. Сега тези знаци не представляват интерес.“

— Ивелин Занев, изпълнителен директор на ИАППД – Русе

Общата стойност на бреговите знаци достига близо 300 хиляди лева. За ефективното им обслужване са предвидени два несамоходни съда, като единият е предназначен за румънската страна, демонстрирайки трансгранично сътрудничество.

„Което означава, че с нашия тласкач, едва ли не закачаме този несамоходен съд на тласкача, отиваме на брега и обслужваме бреговите знаци.“

— Ивелин Занев, изпълнителен директор на ИАППД – Русе

За да се гарантира дълготрайна поддръжка, Обща информационна система за мониторинг ще следи навигационните знаци в целия трансграничен район по Дунав. Новата технология подобрява видимостта, особено през нощта, и значително увеличава издръжливостта на обозначенията.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *