Нов сблъсък между Китай и Филипините покачва напрежението в Южнокитайско море
Китай и Филипините си отправиха взаимни обвинения след сблъсък между техни кораби в близост до спорния архипелаг Спратли. Манила твърди, че китайски съд е използвал водни оръдия и се е блъснал във филипински кораб, докато Пекин обвинява филипинските кораби в незаконно навлизане в района. Инцидентът допълнително покачва напрежението в стратегически важния воден път, който обслужва търговски превози за над 3 трилиона долара годишно.

Снимка: АР/БТА
Конфронтация между кораби на Китай и Филипините в Южнокитайско море ескалира напрежението в богатия на ресурси воден път. Двете държави си отправиха взаимни обвинения във връзка с инцидент, случил се в близост до спорните острови в архипелага Спратли.
Филипинската брегова охрана съобщи, че китайски кораби са използвали водни оръдия и са блъснали филипински плавателен съд, описвайки действията им като „ясна заплаха“. Според Манила, три кораба са били закотвени близо до контролирания от нея остров Титу в архипелага Спратли, изпълнявайки правителствена програма за защита на местните рибари. Китайските кораби се приближили до тях, използвайки водни оръдия за сплашване.
По-късно, според филипинските власти, кораб на китайската брегова охрана е използвал директно водно оръдие срещу филипински съд. След това китайският кораб се е блъснал в кърмата на филипински плавателен съд, нанасяйки леки щети. Няма данни за пострадали сред екипажа.
Китайската страна предложи коренно различна версия за случилото се. Китайската брегова охрана обяви, че два филипински правителствени кораба „са навлезли незаконно“ във водите край Санди Кей – малък коралов риф в северната част на остров Титу. Пекин твърди, че филипинският кораб „е дошъл опасно близо“ до плавателен съд на китайската брегова охрана, обвинявайки Манила за възникналия сблъсък.
Спорният район, който е част от архипелага Спратли, често става място на подобни сблъсъци между двете държави. Напоследък напрежението се увеличи значително, особено по отношение на плитчината Скарбъро (известна във Филипините като плитчината Панатаг), както и други спорни зони. Китай има териториални претенции към почти цялото Южнокитайско море.
Конфликтът придобива допълнително значение поради стратегическата важност на региона. Южнокитайско море представлява ключов търговски маршрут, по който се извършват превози на стойност над 3 трилиона долара годишно. Този огромен годишен оборот увеличава залозите в споровете за териториален контрол. Филипините не са единствените, които оспорват китайските претенции. Бруней, Индонезия, Виетнам и Малайзия също предявяват териториални претенции към части от морето.
На фона на тези регионални заплахи, Филипините и САЩ продължават да повишават своята бойна готовност и съвместимост. В момента се провеждат и съвместни военни учения между Филипините и САЩ – Balikatan 2025, в които участват около 14 000 войници. Тези учения имат за цел да укрепят съюза между двете страни, докато напрежението в Южнокитайско море продължава да расте. Китай от своя страна често е обвиняван в двойни стандарти в морските си действия, като осъжда чуждите действия, докато провежда свои собствени провокативни операции.