Нов избор на жп превозвачи: Кой ще плати 600 млн. евро за влакове на фона на политически скандали?
България избира нови жп превозвачи за следващите 12 години на фона на политически скандали. „БДЖ – Пътнически превози“ и „Ивкони Експрес“ ще оперират превозите, докато ПП-ДБ настояват за спиране на процедурата. Залогът е 600 млн. евро за нови влакове от НПВУ.
Предстои да стане ясно кой ще осъществява железопътните пътнически превози в България през следващите 12 години. Въпреки продължаващите политически скандали, свързани с процедурата, вицепремиерът и министър на транспорта в оставка Гроздан Караджов обяви избраните изпълнители за обществената услуга за жп превоз. Процедурата е разделена на три обособени позиции: „западен“, „северен“ и „южен“ превозвач.
В конкурса участваха „БДЖ – Пътнически превози“ и „Ивкони Експрес“. Изненадващо, „ПИМК Рейл Експрес“ не подаде оферта, позовавайки се на несъгласие с обхвата на лотовете. „БДЖ – Пътнически превози“ ще обслужва западния лот, който представлява 75% от превозите. „Ивкони Експрес“ поема северния и южния лот, обхващащи 25% от общите превози, предимно в Източна България.
Общата прогнозна стойност на поръчката е 1 396 324 281 евро без ДДС за 12-годишен период. За западния регион държавата ще предостави 980 558 458 евро субсидия, за северния – 229 511 980 евро, а за южния – 186 253 843 евро. След подписване на договорите, което се очаква до края на 2025 г. или през януари 2026 г., превозвачите имат срок до 13 декември 2026 г. за мобилизация.
Политически отзвук и обвинения
Определянето на жп превозвачи беше съпътствано от сериозен политически скандал. Четири дни след обявяването на резултатите, от ПП-ДБ поискаха прекратяване на конкурса. Те аргументираха позицията си с твърдението, че министър в оставка не може да определя бъдещето на железопътния сектор за 12 години напред.
„Настояваме процедурата незабавно да бъде прекратена и да се обяви нова, изработена с помощта на външни консултанти и експерти от държави като Германия или Великобритания, където либерализацията е проведена прозрачно и е довела до реално подобрение чрез конкуренция“, заяви депутатката Стела Николова.
ПП-ДБ настояват за привличане на европейски инвеститори с опит и заплашиха да сезират ОЛАФ, европейската прокуратура и други институции, ако процедурата не бъде спряна незабавно. Основен акцент в декларацията им е създаването на регионален монопол и фактът, че „Ивкони Експрес“ ще получава субсидии и ще ползва влакове, купени с европейски средства.
В отговор на тези критики, Гроздан Караджов публикува позиция, озаглавена „Закъснелият влак на ПП-ДБ“. Той обвини ПП-ДБ, че „настъпват два пъти една и съща мотика“, припомняйки, че реформата е заложена от тях в Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ) през 2022 г. Този план, одобрен от ЕК, предвижда възлагането на нов договор за обществена услуга чрез открита, недискриминационна и конкурентна процедура, разделена на обособени лотове за отваряне на пазара.
Бъдещи инвестиции и рискове
Процедурата е обсъждана със синдикати, превозвачи и академичната общност, и е под постоянен мониторинг от Европейската комисия. Караджов подчерта, че спирането и обявяването на нова процедура би означавало България да не изпълни ключова реформа от НПВУ. Това може да доведе до загуба на 600 млн. евро за нови влакове и връщане на получени аванси.
Обявената поръчка предвижда разпределение на новите влакове и тези, купувани с държавен трансфер, между избраните превозвачи. За периода 2026-2027 г. ще бъдат налични 25 електромотрисни влака „Шкода“ и 12 електромотрисни влака „Алстом“. Още 23 влака „Алстом“ трябва да бъдат доставени до септември 2027 г. Те ще обслужват експресни, бързи и пътнически влакове по почти всички основни железопътни линии. Немски вагони и локомотиви „Сименс Смартрон“ също ще бъдат разпределени пропорционално.
„БДЖ – Пътнически превози“ ще обслужва експресите, дългите линии до морето, голяма част от бързите влакове и пътническите влакове в Западна България, включително международните и нощните композиции. „Ивкони Експрес“ ще покрива Източна България, включително линии като Русе – Варна, Русе – Пловдив и Варна – Пловдив. Собственикът на „Ивкони Експрес“, Георги Атанасов, заяви, че за северния лот са заложени 19 електрически влака плюс четири дизелови локомотива, а за южния – 19 електрически, като вече са поръчани влакове от румънски производител.
Развитие на инфраструктурата
Паралелно с либерализацията на превозите, на 21 декември 2025 г. вицепремиерът Гроздан Караджов представи четири инфраструктурни проекта, част от по-широката стратегия за модернизация на железопътния транспорт. Те включват интермодален терминал в Русе, нова жп линия между гара Пловдив и летището, както и надграждане на фериботни линии. Интермодалният терминал в Русе ще разполага с нова жп гара със седем коловоза и възстановена железопътна връзка с Дунав мост, осигурявайки пряка връзка за товарни потоци от Черноморския регион. Планираната жп линия между гара Пловдив и летището ще използва влакове на батерии, предвиждайки бърз шатъл и възможност за товарни превози. Фериботните линии Оряхово-Бекет, Свищов-Зимнич и Силистра-Кълъраш ще бъдат надградени за двойна употреба, включително за военна мобилност.
Тези развития подчертават амбицията за модернизация на българската железопътна система, но и сложността на процеса, който е подложен на интензивен политически дебат и изисква спазването на европейски изисквания и крайни срокове.
