„Носталгия“: Прозаичният дебют на Мирча Картареску потапя читателите в хипнотичния свят на Букурещ
„Носталгия“, прозаичният дебют на Мирча Картареску, се завръща на фокус като ключово произведение на румънския постмодернизъм. Петте новели потапят читателя в хипнотичния Букурещ, съчетавайки сънища, лични спомени и натрапчиви образи.
„Носталгия“ е прозаичният дебют на Мирча Картареску, който се утвърждава като едно от ключовите и определящи произведения за румънския постмодернизъм. С тази знакова книга авторът въвежда читателите в един хипнотичен и различен свят на Букурещ, където границите между реалност и съновидение се размиват.
Книгата, която е част от каталога на издателство „Хермес“, се състои от пет новели. Текстовете са дълбоко пропити от сънища, натрапчиви образи и обсесии, които проникват в ежедневието и вътрешния мир на героите. Литературната критика често повдига въпроса дали това са отделни персонажи, или може би става дума за един главен герой в различни етапи от живота му. Тази структура често се описва като „фрактален“ роман, в който всяка новела отразява и допълва останалите, създавайки сложна проекция на един и същи вътрешен свят.
Актуалността на творбата се подчертава и от събитията през ноември 2025 г. в Букурещ, където стартира нова литературна серия, посветена на местния постмодернизъм. В нея „Носталгия“ е поставена като централно произведение в програмата, което препотвърждава значението ѝ за съвременната литература. Млади писатели от Румъния редовно посочват творбата като ключов етап в тяхното собствено развитие и стилово израстване.
Самият Картареску е добре познат на българската публика. Авторът представи последния си роман „Теодорос“ преди година в София. Неговата уникална поетична проза, която съчетава сурова реалност с философски размишления, намира своите корени именно в „Носталгия“. Според самия автор книгата е вдъхновена не само от литературните традиции, но и от лични спомени и градските митове на Букурещ.
Въпреки че някои критици възприемат творбата като прекалено субективна или трудна за разбиране, преобладаващото мнение я определя като оригинална и дълбока, поставяща основите на характерния за Картареску стил.
