НОИ предупреждава: Кампанията за еврото обхвана 120 услуги, но не включва домашни посещения – пазете се от измами
Националният осигурителен институт (НОИ) е посетил над 120 социални услуги за стари хора в рамките на информационната си кампания за въвеждане на еврото и превалутирането на пенсиите. Експертите провеждат срещи в клубове и общински центрове, като изрично предупреждават гражданите, че НОИ не извършва посещения по домовете.
НОИ Снимка: Георги Кюрпанов-Генк
Националният осигурителен институт (НОИ) отчита значителен напредък в своята информационна кампания, свързана с превалутирането на социалноосигурителните плащания при предстоящото влизане на България в еврозоната. От пресцентъра на НОИ съобщиха, че експерти на институцията са посетили над 120 социални услуги за стари хора в цялата страна.
Целта на срещите е била да се обясни процесът на превалутиране на осигурителните плащания, които се очакват да бъдат в евро след 1 януари 2026 г. Служителите на НОИ са провели разяснителни беседи със стотици обитатели на домове, дневни центрове и центрове за настаняване от семеен тип за стари хора. Специален акцент е поставен върху мерките, които гражданите могат да предприемат, за да избегнат риска да станат жертва на измама по време на прехода от лев към евро.
Освен работата в социалните домове, кампанията е насочена и към жителите на малките и средните населени места. В регионалните поделения на НОИ са формирани мобилни екипи, които в координация с кметовете обикалят селищата. Чрез посещения на пенсионерски клубове и организирани срещи на общинско ниво, експертите отговарят на всички актуални въпроси. Тези действия имат за цел да противодействат на опитите за дезинформация и да намалят притесненията на гражданите относно техните пенсии и обезщетения.
Кампанията на НОИ е част от по-широките усилия на държавата. Тя се осъществява съвместно с инициативата „Пенсиите в евро“ на НОИ и омбудсмана на Република България, като институтът продължава да участва и в комуникационната кампания на Министерството на финансите. Действията на НОИ попадат в контекста на националните планове (2025-2026 г.) за намаляване на бедността и социалното изключване, които включват подобряване на доходите и социалната защита на възрастните хора. Засилената държавна подкрепа за уязвимите групи се доказва и от осигурените близо 370 млн. лева за нови социални услуги за възрастни и хора с увреждания.
Въпреки активността, от НОИ отправят изключително важно предупреждение. Институцията подчертава, че информационната кампания не включва посещения по домовете на възрастните хора или друг вид разяснения извън споменатите официални активности. Всеки опит за подобни действия, представящ се от името на НОИ, трябва да бъде приеман като опит за измама, насочен основно към възрастни хора, и може да доведе до неприятни последствия. За въпроси по темата за превалутирането на пенсиите и обезщетенията, гражданите могат да посетят териториалните поделения на НОИ, да се свържат по електронна поща или чрез Контактния център.
„НОИ активно участва в Националната информационна кампания за въвеждане на еврото, чиято цел е да информира гражданите и да гарантира спокойствието им по отношение на промяната.“
— Весела Караиванова-Начева, управител на НОИ (от изявление в Перник в края на октомври)
Управителят на института, Весела Караиванова-Начева, посочи, че акцентът в кампанията е върху правилата за превалутиране на пенсии и краткосрочни обезщетения, сигурността на личните средства и защитата на личните данни. Нейното изявление от Перник в края на октомври допълнително засили посланието за повишено внимание към възможната поява на измами в този преходен период.
