Nissan Sakura с Ao-Solar Extender: До 2900 км пробег годишно от прибиращ се соларен покрив
Nissan представи иновативната система Ao-Solar Extender – прибиращ се соларен покрив за градския електромобил Sakura. Технологията може да генерира до 2900 км допълнителен пробег годишно и намалява нагряването в купето. Nissan планира скоро да пусне системата за масовия пазар, допълвайки успеха на Sakura, който е най-популярният нов EV в Япония.
Nissan Sakura Ao-Solar Extender разполага със соларна козирка. Снимка: Nissan
Японският производител Nissan представя значително технологично развитие за своя електрически градски автомобил Sakura. Системата, наречена Ao-Solar Extender, е голям прибиращ се соларен панел, който Nissan се надява да направи шофьорите на електрически коли по-малко зависими от традиционната електрическа мрежа.
Самият модел Nissan Sakura не е нов – той е компактен електрически „кей-кар“, представен през 2022 г. и е бестселър на японския пазар. Новата технология Ao-Solar Extender обаче е готова за масово пускане.
Според инженерите на Nissan, Sakura, оборудвана с Ao-Solar Extender, би трябвало да може да генерира до 2900 километра допълнителен пробег годишно при оптимални условия, без да е необходимо включване в контакта. Максималният капацитет на зареждане на системата достига до 500 вата. Дори в по-лоши метеорологични условия, панелът може да генерира около 300 W, а при много облачно време – до 80 W.
Соларният панел зарежда малката батерия на Sakura както по време на шофиране, така и когато автомобилът е паркиран. В последния случай се изважда втори панел със слънчеви клетки, за да увеличи ефективността. Името на технологията – Ao-Solar – е комбинация от японската дума aozora, означаваща синьо небе, и английската solar.
Освен генерирането на електричество, допълнителният панел има и функция за защита. Той се плъзга напред, създавайки сянка за предното стъкло. Това значително намалява топлината в купето. По-ниската температура в салона спестява енергия, тъй като намалява нуждата от интензивно използване на климатика, което допълнително увеличава ефективността на батерията.
Nissan потвърди, че системата Ao-Solar Extender не е просто концептуален „шоу-кар“, а ще бъде пусната на пазара в близко бъдеще. Моделът Sakura бързо се утвърди на местния пазар. Разработен съвместно с Mitsubishi, той е първият електрически „кей-кар“ на Nissan. Неговото признание беше официално – автомобилът беше отличен с титлата „Автомобил на годината в Япония“ през 2022 г.
Sakura е градски автомобил с дължина 3,4 метра, съобразен с размерите на kei моделите – тесен и относително висок. Той разполага с електрически двигател с мощност 64 к.с. и литиево-йонна батерия с капацитет 20 kWh. Тази комбинация му осигурява пробег от 180 километра по цикъла WLTC. От 2022 до 2024 година Sakura се утвърди като най-популярния нов електрически автомобил в Япония.
