Никола Лютов: София чака 18 млн. за „Стамболийски“, МРРБ отказва плащания и ограничава бюджета ни

Зам.-кметът на София Никола Лютов обяви, че МРРБ отказва да плати 18 млн. лв. на строителя на бул. „Стамболийски“ и не е отпуснало средства за „Опълченска“, което забавя ключови ремонти. Общината е с вързани ръце, тъй като споразуменията с МРРБ забраняват използването на собствен бюджет. Напредък е постигнат обаче с АПИ, като до 1 юли 2027 г. трябва да започне изграждането на инфраструктурата около бъдещата Национална детска болница.

Никола Лютов: София чака 18 млн. за „Стамболийски“, МРРБ отказва плащания и ограничава бюджета ни

Никола Лютов е зам.-кмет по общественото строителство на София

Време за четене: 3 мин. 14 ноември 2025

Критичната липса на комуникация и финансиране от страна на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) забавя ключови инфраструктурни проекти в София. Зам.-кметът по общественото строителство Никола Лютов заяви, че за бул. „Опълченска“ не е получена „нито стотинка“, а плащанията за ремонта на бул. „Стамболийски“ са в застой, което принуждава строителите да намалят темпото. Забавянето на „Стамболийски“ се дължи на това, че строителят чака плащане от около 18 млн. лв., което прави общината некоректен партньор.

Лютов подчертава, че докато комуникацията с Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) се е подобрила, с МРРБ тя напълно липсва. Писма, изпратени още през есента на 2024 г. относно важния проект за новия мост на „Бакърена фабрика“, са стояли без отговор близо 10 месеца. Зам.-кметът категорично отхвърля аргументите за недостатъчен административен капацитет на Столичната община, тъй като София, която произвежда 43% от брутния вътрешен продукт на страната, е заслужила едва 0,05% от годишното финансиране.

Тристранно споразумение за Детската болница

На фона на трудностите с МРРБ, Общината постигна важен напредък с АПИ и Здравната инвестиционна компания (ЗИК). Подписано е тристранно споразумение за ускоряване на изграждането на инфраструктурата около бъдещата Национална детска болница. ЗИК ще координира дейностите. Общината поема ангажимента да започне строителството на довеждащата инфраструктура (улици, ВиК, осветление и паркинг) до 1 юли 2027 г. В същия срок АПИ ще започне изграждането на около 80% от липсващата част на околовръстното – от бул. „Н. Петков“ до магистрала „Струма“.

Постигнато е и споразумение за основен ремонт на „Самоковско шосе“. АПИ ще финансира пътната част (от бордюр до бордюр), докато Общината ще поеме изграждането на ВиК, тротоари и осветление. Проектирането се очаква да стартира в началото на 2026 г., а строителните дейности – в края на 2026 г. или началото на 2027 г.

Ограничения за бюджета и политически критики

Най-големият оперативен проблем остава ремонтът на бул. „Стамболийски“, който включва реконструкция на релсовия път и магистрален водопровод. Лютов поясни, че Общината не може да заплати дължимите 18 млн. лв. от собствения си бюджет. Причината е условие в подписаното споразумение с МРРБ, което определя финансирането със собствени средства като недопустим разход. Зам.-кметът пита дали трябва да се избира „между това да не можем да строим, или да проявим безстопанственост, харчейки средства, които нямаше да се наложи, ако просто МРРБ ги отпусне“.

Междувременно, Общината работи по изпълнението на решението на Върховния касационен съд (ВКС) за преместване на трамвая по бул. „Скобелев“. Въпреки безмилостния срок от 1 година, скоро ще бъде обявена нова обществена поръчка на инженеринг, прогнозирана на 6,8 млн. лв. с ДДС. Лютов смята, че ще се справят на „фотофиниш“, като трамваите може да бъдат спрени само за 1-2 месеца.

По отношение на критиките от опозицията, които настояват за оставка заради забавяне на плащанията, Лютов отхвърля твърденията за фаворизиране на районни кметове, посочвайки, че разпределението на целевите средства се случва по формула, а не по политическа преценка.

За бъдещия бюджет 2026 г. направлението по обществено строителство подготвя мащабни проекти като булевардите „Копенхаген“, „Каблешков“ и „Хр. Ботев“ (реконструкция фасада до фасада). Лютов набляга на стратегическия пробив от кръстовището на „Цар Борис III“ и „Славейков“ до бул. „Сливница“, което би било революционно решение за трафика.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *