Неразгаданата история на скъсания шарж на Райко Алексиев: Как златният лев спасява българските интелектуалци в Мюнхен през 1923 г.

Непубликуван досега шарж на Райко Алексиев (Фра Дяволо), спасен след като е бил скъсан и изхвърлен от самия художник, е в центъра на изложба в Казанлък. Рисунката пресъздава символично напускането на Мюнхен през 1923 г. от 11 български интелектуалци, чиито съдби се разделят драстично след 9 септември 1944 г. – някои с възходящи кариери, а други с трагичен край.

Неразгаданата история на скъсания шарж на Райко Алексиев: Как златният лев спасява българските интелектуалци в Мюнхен през 1923 г.

Скъсаният шарж на Райко Алексиев е спасен от Олга Живкова, която тайно прибира парчетата и ги съхранява като семейна реликва. Рисунката на Райко Алексиев е в центъра на изложбата “Краят на една година. Мюнхен 1923” в Къщата музей “Дечко Узунов” в Казанлък. Експозицията “Краят на една година. Мюнхен 1923” започва в един шкаф, разказът продължава в една голяма книга без корици и след това преминава на стената. Куратори са Свобода Цекова и Антон Стайков. След завръщането от Германия при Алексиев има един буферен период, след който създава издателския феномен вестник “Щурец”. Райко Алексиев със съпругата си Весела като младоженци

Време за четене: 4 мин. 8 октомври 2025

Рисунка, спасена тайно от кошчето за боклук преди сто години, разказва драматичната история на едно поколение български творци. Шаржът, създаден от Райко Алексиев (известен с псевдонима Фра Дяволо), е в центъра на изложбата „Краят на една година. Мюнхен 1923“, която беше открита на 12 септември 2025 г. в Къща музей „Дечко Узунов“ в Казанлък.

Творбата, която самият Алексиев унищожава почти веднага след създаването ѝ, изобразява 11 знакови фигури от българската култура, сред които Николай Лилиев, Елисавета Багряна, Константин Щъркелов и Дечко Узунов. Те са представени как напускат Мюнхен през превратната 1923 г., натоварени с куфари и вързопи, с крака, потънали в снега пред кубетата на „Фрауенкирхе“.

Въпреки че в реалния живот интелектуалците не си тръгват в един и същи момент от Германия, Алексиев пресъздава края на този период символично. По необясними причини той скъсва и изхвърля шаржа. Съдбата на творбата обаче е спасена от Олга Живкова, сестра на Маша Живкова Узунова (годеница на Дечко Узунов), която тайно прибира парчетата и ги съхранява като семейна реликва.

Днес рисунката е предоставена на кураторите Свобода Цекова и Антон Стайков от наследничката Мария Дерменджиева. Наследниците настояват творбата да бъде изложена в нейния автентичен вид, без реставрация, за да се виждат следите на времето.

„Това е семейна реликва. Всъщност рисунката виси 100 години на стената в салона на къщата им. Дори не е била рамкирана и се виждат следите от времето по нея. Наследниците искат да си я запазят във вида, в който е. Не искат да бъде реставрирана, а да е автентична“

— Свобода Цекова, Куратор

Живот сред хиперинфлацията

Хипотезите за унищожението на шаржа остават различни. Докато някои смятат, че Алексиев е бил раздразнен от общата ситуация в Германия, други предполагат, че той, като професионален карикатурист, е унищожавал само произведения, които „не са се получавали“.

1923 година е белязана от хиперинфлацията в Германия, когато цените се покачват не в проценти, а в пъти. В края на ноември, във финалната фаза на кризата, един хляб вече струва 260 милиарда марки. На фона на тази икономическа катастрофа българската общност се оказва в привилегирована позиция.

Българските студенти и интелектуалци са разполагали със златния български лев, който по онова време е стабилна и покрита валута. Това им осигурява значително финансово предимство пред германците.

„Притежаването на този български лев ги е поставяло в доста по-стабилна финансова позиция, докато германците са били в окаяно състояние“

— Антон Стайков, Куратор

Благодарение на стабилния лев, тези млади хора, макар и студенти, са можели да водят активен културен живот. Те посещават всекидневно ресторанти, концерти и изложби. В архивите се съхраняват истории как Светослав Минков си е позволявал луксозни питиета, палта и лули. Тези интелектуалци, които са се наслаждавали на времето си заедно, далеч от катаклизмите в България (Деветоюнския преврат, смъртта на Стамболийски), формират „твърда група“ със собствени ритуали, посещавайки прочути кафенета като „Щефани“ и четейки влиятелното списание „Симплицисимус“.

Контрастните съдби след 9 септември 1944 г.

Престоят в Мюнхен се оказва решаващ за формирането на българската културна среда. След завръщането си, Райко Алексиев създава вестник „Щурец“ – „изключителен подвиг“ и „издателски феномен“, тъй като той сам го списва, редактира и рисува във всеки брой. Въпреки че Алексиев атакува както Сталин, така и Хитлер, връзката му с немската култура му изиграва лоша услуга след преломната дата 9 септември 1944 г.

Тогава политическите катаклизми разделят съдбите на някогашните приятели. Кариерите на Елисавета Багряна и Дечко Узунов продължават във възходящ ход. Узунов, описван като „много адаптивен“ и с „усет за тренд“, става ректор на академията.

„Виждаме как политическите катаклизми тласкат съдбите им в различни посоки – кариерите на Багряна и Узунов продължават във възходящ ход, докато Райко Алексиев е убит, а Щъркелов е в затвора“

— Свобода Цекова, Куратор

За разлика от тях, Райко Алексиев, който има много врагове заради работата си, е убит, а Константин Щъркелов е в затвора. Кураторите смятат, че смъртта на Алексиев е резултат от смес от идеология и лична разплата. Така скъсаният шарж, съхраняван сто години, се превръща в „билет за пътуване във времето“, показвайки както сбъднатия копнеж на младите творци, така и драматичните последици от историята върху техните лични съдби.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *