Неравенството по рафтовете: София с 244 магазина, Видин само с 3

Дълбоки регионални неравенства бележат България: София разполага с 244 магазина на големи вериги, докато във Видин те са едва три. Това отразява огромните разлики в доходите и покупателната способност между регионите, докато инфлацията свива обема на пазаруваните стоки.

Неравенството по рафтовете: София с 244 магазина, Видин само с 3

Снимка: БГНЕС/Архив

Време за четене: 2 мин. 8 декември 2025

Разпределението на големите търговски вериги в България разкрива дълбоки регионални неравенства. Докато София разполага с 244 магазина от големи вериги, във Видин те са едва три, а в Монтана – пет. Това показва конкурентната карта на България за разпределението на хранителните магазини.

Тези данни кореспондират пряко с разликите в покупателната способност. Годишният приход на човек в София достига 47 000 лева, докато в крайдунавския град той е едва 11 212 лева. Тази разлика оказва значително влияние върху достъпа до стоки и стандарта на живот.

Иван, пенсионер от Монтана, споделя своите наблюдения за цените:

150% е всичко по-скъпо. 200% на някои неща е по-скъпо. Всички правят сирене, но няма нищо общо със сиренето. Кашкавалът същата работа.

За него и съпругата му, с пенсия малко над прага на бедност, пазар за 33,47 лева, включващ месо, хляб, мляко, брашно, леща и сирене, стига за ден и половина. Той отбелязва, че липсата на собствено производство е основна причина за високите цени.

В същото време, на 110 километра в София, Добромира пазарува за 37,40 лева, купувайки хляб, наденички, вино, цигари и вестник. Управителката на кварталния магазин, Александра Костадинова, отбелязва, че средната сметка на клиентите е около 30-35 лева. Тя подчертава, че кварталните магазини трябва да са конкурентни, като цените им често са по-ниски от тези в големите вериги, въпреки че трудно се конкурират с техните промоции.

Александра Костадинова също така наблюдава свиване на обема на пазаруваните продукти. Инфлацията от миналата година насам е довела до това хората да купуват по-малко, независимо от мястото на пазаруване. За потребителите ключов фактор е цената.

От Сдружението за модерна търговия, Николай Вълканов, изпълнителен директор, твърди, че конкуренцията работи ефективно. Той не вижда неправомерни действия и призовава КЗК да анализира и кварталните магазини, както и регионалните търговци, за пълна картина на пазара.

Повишаването на осигурителната тежест в България през последните месеци допълнително увеличава бедността и неравенството. Очаква се спад на разполагаемия доход, което влошава жизнения стандарт и задълбочава регионалните различия. Последни данни показват, че Северозападният регион, който включва Видин и Монтана, вече не е най-бедният, но рискът от бедност остава висок – около 28.8%. Неравенството в доходите в България е най-високо сред страните от ЕС, което допълнително обяснява разликите в достъпа до търговски вериги и покупателната способност. Политиките за намаляване на бедността трябва да се фокусират върху създаването на нови работни места и икономическо развитие на регионално ниво.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *