Недостиг за градския транспорт на София: 61 млн. евро от държавата не стигат, субсидията за 2026 г. изчезва
Държавата е отпуснала 61 млн. евро за транспорта на София за 2025 г., но Столична община алармира за недостиг. Заместник-кметът Виктор Чаушев посочва, че липсват между 40 и 67 млн. евро, а субсидията за 2026 г. е изчезнала от проектобюджета.
Софийският градски транспорт е изправен пред сериозен финансов недостиг. Държавата отпуска 61 милиона евро за 2025 г., но Столична община предупреждава, че тези средства са крайно недостатъчни. Заместник-кметът по транспорт Виктор Чаушев изтъкна, че липсват между 40 и 67 милиона евро. Освен това, 15 милиона евро за охрана на метрото не са предвидени в държавния бюджет.
Така общината ще трябва да покрие около 50 милиона евро от собствения си бюджет. Тази сума не включва даже увеличение на заплатите в транспортния сектор. Амбициозните цели на Столична община за модернизация са под въпрос.
През 2025 г. предстои най-мащабната подмяна на подвижен състав от 15 години. Проектобюджетът за 2026 г. беше представен на семинар в Правец. На него присъстваха кметът Васил Терзиев, председателят на СОС Цветомир Петров, както и други ключови фигури.
Бюджетът за транспорт и градска мобилност предвижда 100 нови трамвая, 75 нови тролейбуса и 50 електробуса. Планирани са и над 200 нови автобуса. Финансирането се очаква да дойде от европейски програми и заеми. Депо „Банишора“ ще бъде изцяло ремонтирано. Предвидени са и ремонти на релсови трасета, спирки и тоалетни за служители.
Напрежението между Столична община и централната власт ескалира. На 5 декември 2025 г. кметът Васил Терзиев обяви, че субсидията за градския транспорт на столицата е изчезнала от проекта на държавния бюджет за 2026 г.
Терзиев подчерта, че за 2025 г. субсидията е била 106 млн. лв., плюс 15 млн. лв. допълнителна помощ. Той постави въпроса за стабилността на транспортната система без ясни държавни средства. Този развой засилва опасенията за финансирането на модернизацията.
Общият проектобюджет на Столична община за 2026 г. е 1,81 млрд. евро. Това е рекорден обем и представлява 23% увеличение спрямо 2025 г. От тази сума, 230 млн. евро са за обновяване на подвижния състав и инфраструктура. Общината планира рекордно заемно финансиране – над 400 млн. евро. Тези средства ще бъдат насочени към дълготрайни активи, включително транспорт.
Зам.-кметът Чаушев потвърди, че поръчките за 150 нови трамвая, 200 автобуса, тролейбуси и електробуси вече са завършени. Въпреки това, все още се търси финансиране чрез европейски програми или заеми. Кметът Васил Терзиев продължава да критикува липсата на ясна държавна подкрепа. Той настоява държавата да подпомогне столицата, както е видно от негови предходни изявления. От страна на държавната администрация все още няма публично изявление по казуса.
