Научно потвърдени климатични цели: Защо бизнесът залага на SBTi?

Yettel отчита 60% спад на емисиите за 2024 г. и работи по научно потвърдени групови цели. Science Based Targets initiative (SBTi) валидира корпоративните климатични цели, осигурявайки доверие и съответствие с Парижкото споразумение.

Научно потвърдени климатични цели: Защо бизнесът залага на SBTi?

Снимка: Shutterstock Маргита Колчева, мениджър „Устойчиво развитие“ в Yettel България Снимка: Yettel

Време за четене: 4 мин. 12 декември 2025

В днешния свят бизнесът е изправен пред нарастващи очаквания за реални климатични действия. Доверието се гради чрез независима научна проверка. Science Based Targets initiative (SBTi) е единствената международна организация, която валидира корпоративни цели. Тя гарантира, че те са научно обосновани и съобразени с изискванията за ограничаване на глобалното затопляне до 1,5°C.

„Когато една компания получи одобрение от SBTi, това е своеобразен печат на достоверност – знак, че тя не просто говори за намаляване на емисиите, а работи по темата, като следва измерими цели, срокове и отчита прогрес по международно признати стандарти“, подчертава Маргита Колчева, мениджър „Устойчиво развитие“ в Yettel България.

Новата Директива за отчитане на корпоративната устойчивост (CSRD) вече изисква от най-големите компании в Европейския съюз да отчитат своя въглероден отпечатък. Те трябва да разполагат с реалистични и проверими планове за климатична неутралност. Въпреки че няма регулаторно изискване за валидиране от SBTi, инициативата задава научния критерий. Той оценява амбициозността и съответствието на плановете с глобалните климатични сценарии. Така CSRD осигурява рамката за отчетност, а SBTi – научното съдържание и надеждност на целите.

„Макар компаниите да нямат законово задължение за валидиране от SBTi, инвеститорите вече гледат именно това – не дали обещаваш, а дали имаш научно потвърдени цели и последователен план за изпълнението им“, подчертава Колчева.

Процесът по включване в SBTi започва с официален ангажимент, след което компанията разполага с до две години, за да представи конкретни измерими цели. Те обхващат намаляване на емисиите по три основни обхвата: директни (Обхват 1), свързани с използваната енергия (Обхват 2) и косвени по веригата на стойността (Обхват 3). Инициативата „Научно обосновани цели” задава ясна траектория за намаляване на емисиите по сектор и извършва независима проверка. Напредъкът се следи ежегодно, а при сериозно отклонение валидацията може да бъде отнета. „Все повече компании се присъединяват към инициативата, а информацията за прогреса им и дали той отговаря на одобрените планове е публично достъпна за всеки заинтересован“, обяснява Колчева.

През 2024 г. климатичните цели на e& PPF Telecom Group, в която влиза Yettel България, бяха официално потвърдени от SBTi. Групата си поставя цел за 43% намаление на емисиите от Обхват 1 и 2 до 2030 г. (спрямо 2022 г.) и 25% намаление на голяма част от емисиите по Обхват 3 до 2030 г. За Yettel 2024 г. е първата пълна календарна година от действието на дългосрочния договор за зелена електроенергия. Резултатът е 60% намаление на емисиите от Обхват 1 и 2 спрямо базовата 2022 г. Компанията също така прилага редица мерки за повишаване на енергийната ефективност, включително преминаване към LED осветление и внедряване на интелигентна система за енергиен контрол.

„Одобрението от SBTi ни дава най-високото възможно ниво на достоверност – доказва, че действията ни за намаляване на емисиите са напълно в синхрон с научните сценарии и очакванията към нашия сектор“, подчертава Маргита Колчева.

От януари 2025 г. Yettel е официално сертифициран по ISO 50001. Това доказва, че подходът на компанията за управление на енергията действа спрямо международните стандарти. В основата на този напредък стои стратегията за устойчиво развитие на Yettel, която очертава посоката в четири основни направления: околна среда, хора, технологии за устойчиво бъдеще и управление. През 2025 г. компанията създаде и детайлна Политика за борба с климатичните промени. Тя включва намаляване на емисиите във всички обхвати и въвежда мерки за адаптация към климатичните рискове още на етап бизнес планиране.

„След валидацията следва реалната работа – изготвяме План за климатичен преход на e& PPF Telecom Group, който ще включва приноса на всяка държава и всяка компания към общата траектория до 2030 г.“, обяснява Колчева. За Yettel България това означава продължаване на усилията в три ключови направления: енергийна ефективност, използване на зелена енергия и работа с доставчици. Компанията вече ангажира основните си партньори, като започва да събира подробни данни за въглеродния им отпечатък. За някои продукти дори изискват пълна оценка на емисиите спрямо жизнения цикъл на продукта. Това включва производството, транспорта, използването и последващото рециклиране.

Националната стратегия за адаптация към изменението на климата в България определя рамка за действия до 2030 г. Тя включва стратегически цели за секторите и оценка на разходите и ползите от мерките за адаптация. Европейският парламент подчертава необходимостта от намаляване на глобалните емисии с 43% до 2030 г. спрямо 2019 г. за ограничаване на затоплянето до 1,5°C, в синхрон с Парижкото споразумение. В България по-малко от половината компании имат научно обосновани цели за намаляване на емисиите. Бездействието по климатичните рискове може да доведе до значителни загуби. Проект SuWaNu цели намаляване на емисиите в земеделието чрез ограничаване на торове и пестициди, подобряване на биологичното разнообразие и устойчивост на хранителната верига. Някои организации критикуват корпоративната безнаказаност и настояват за обвързани със срокове, научно обосновани планове за намаляване на емисиите във всички обхвати.

Инициативата „Научно обосновани цели” превръща устойчивостта в система, основана на наука, данни и отчетност. Истинската промяна идва с последователността – с годините, в които всяка компания доказва, че може да съчетава растеж и отговорност. За Yettel това означава изпълнение на груповите цели по SBTi и ускоряване на мерките за намаляване на емисиите в трите обхвата.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *