Национална мрежа: 35 зарядни станции за електромобили започват изграждане в жп гари в цялата страна

НК „Железопътна инфраструктура“, ЕСО и „ЕСО Чардж“ подписаха Меморандум за сътрудничество за изграждане на национална мрежа от зарядни станции за електромобили на жп гарите. Първият етап предвижда 35 бързи станции в областни градове и по ключови магистрали, като инвестицията е 10 млн. евро. Проектът цели да ускори прехода към чист транспорт, като се интегрира железопътната мрежа със зареждането на електрически превозни средства.

Национална мрежа: 35 зарядни станции за електромобили започват изграждане в жп гари в цялата страна
Време за четене: 3 мин. 9 октомври 2025

България предприема решителна стъпка към електрическата мобилност. Днес, 9 октомври 2025 г., в Министерски съвет беше подписан Меморандум за сътрудничество и взаимодействие между НК „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ), „Електроенергиен системен оператор“ ЕАД (ЕСО) и дъщерното му дружество „ЕСО Чардж“ ЕАД. Документът официално дава началото на национална инициатива за изграждане на зарядни станции на железопътните гари в страната.

Целта на междуинституционалното партньорство е да ускори прехода към чист транспорт с по-ниски емисии. Реализацията на проекта ще осигури свободно придвижване на пътници и товари. Сътрудничеството цели предоставянето на неограничен достъп за зареждане както на обществени, така и на частни електрически превозни средства.

Вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов, както и министърът на енергетиката Жечо Станков, присъстваха на подписването. Те подчертаха, че инициативата интегрира железопътния и автомобилния транспорт, създавайки нов модел за устойчива мобилност.

„Изборът на жп гари като локации за зарядните станции не е случаен – те са естествена точка на пресичане между железопътния и автомобилния транспорт“

— Гроздан Караджов, Вицепремиер и министър на транспорта и съобщенията

Според Караджов, новата зарядна инфраструктура дава началото на модел, в който общественият транспорт става основа за придвижване. Електрическите автомобили ще се използват за пътуване от дома до гарата и обратно. Министърът на енергетиката Жечо Станков допълни, че обединяването на капацитета на държавните институции доказва способността им да създават реална добавена стойност и да дават тласък на електрическата мобилност в страната.

„Държавните институции, обединявайки капацитета и опита си, доказахме, че можем да създаваме реална добавена стойност, като дадохме тласък на електрическата мобилност в България“

— Жечо Станков, Министър на енергетиката

Обхват и инвестиция

Проектът стартира с изграждането на 35 бързи зарядни станции. Те ще бъдат разположени в жп гари в големите областни градове и по ключови направления, включително АМ „Европа“ и АМ „Струма“. Първата станция се очаква да бъде пусната в експлоатация в София до четири месеца.

Инвестицията за първия етап е на стойност 10 милиона евро, осигурени от ЕСО. Планираните станции ще бъдат с висока мощност – над 600 киловата, което ще позволява бързо зареждане както на електрически автомобили, така и на електробуси. Реализацията на първия етап трябва да завърши до края на 2026 г.

В дългосрочен план мрежата ще обхване всички 249 електрифицирани гари в България. Зарядната инфраструктура ще използва съществуващата електрифицирана мрежа на НКЖИ, което осигурява надеждност и ефективност на енергийните доставки. Благодарение на това, станциите ще могат да предлагат най-ниски крайни цени за зареждане на потребителите.

„Това е истинският образ на съвременната устойчива мобилност – интегрирана, достъпна и чиста“

— Гроздан Караджов, Вицепремиер и министър на транспорта и съобщенията

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *