Наследството на Кристо: Български филм с престижна номинация в САЩ, докато Париж именува площад на артистите

Българският документален филм на Евгения Атанасова, посветен на проекта „Портите“ на Кристо и Жан-Клод, получи престижна номинация на фестивал в САЩ. В същото време Париж обяви, че ще именува площад на артистите по повод 40-годишнината от „Опакованият Пон Ньоф“.

Наследството на Кристо: Български филм с престижна номинация в САЩ, докато Париж именува площад на артистите
Време за четене: 2 мин. 1 октомври 2025

Българското документално кино получи високо международно признание с номинацията на филма „Портите в Ню Йорк – Дългият живот на временното изкуство“ на Евгения Атанасова в международния филмов фестивал НаноКон в САЩ. Лентата е значим принос към съхраняването на културното наследство на световноизвестните артисти Кристо и Жан-Клод.

Филмът, създаден в сътрудничество с оператора Калин Иванов и режисьора Миглена Атанасова, разглежда в дълбочина един от най-емблематичните проекти на творческия тандем – „Портите“ в Сентръл парк, Ню Йорк. Продукцията отбелязва 20-годишния юбилей от създаването на мащабната инсталация, която през 2005 г. преобрази парка с хиляди шафранови завеси и привлече милиони посетители. Номинацията в американския фестивал е не само оценка за качествата на филма, но и доказателство за непреходния интерес към временното изкуство и неговата способност да оставя трайна следа в паметта.

Почти едновременно с новината за филмовия успех дойде и друго голямо признание за наследството на Кристо и Жан-Клод, този път от френската столица. Кметството на Париж обяви, че ще именува площад на двамата артисти, увековечавайки тяхната връзка с града, в който са се срещнали и са започнали съвместния си творчески път.

Решението е взето по повод 40-годишнината от друг техен монументален проект – „Опакованият Пон Ньоф“ от 1985 г. Тази акция се превърна в едно от най-запомнящите се събития в културния живот на Париж и затвърди статута на Кристо и Жан-Клод като визионери в съвременното изкуство. Именуването на площада подчертава огромното им влияние и международно признание, което продължава да расте дори след тяхната кончина.

Тези две събития – номинацията на българския филм и жестът на Париж – показват по безспорен начин как временното изкуство на Кристо и Жан-Клод постига безсмъртие. Докато филмът на Евгения Атанасова съхранява духа на „Портите“ за бъдещите поколения, площадът в Париж ще напомня завинаги за артистите, които опаковаха мостове и сгради, за да разкрият нови перспективи към света.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *