Надя Клисурска: Само 32% от българите имат базови дигитални умения – това не е привилегия, а основна грамотност

Според данни на Евростат само 32% от възрастното население в България има поне базови дигитални умения, което поставя страната ни значително под средното за ЕС (над 54%). Надя Клисурска, преподавател по дигитални компетенции, обяснява, че тези умения са основна грамотност за XXI век, а не привилегия, и са достъпни чрез безплатни обучения за работещи и безработни. Обученията са насочени към хора от всички възрасти, включително над 60 години, като целта е да осигурят увереност, независимост и защита срещу киберзаплахи.

Надя Клисурска: Само 32% от българите имат базови дигитални умения – това не е привилегия, а основна грамотност
Време за четене: 4 мин. 7 октомври 2025

Дигиталните компетенции вече не представляват лукс или допълнително предимство, а основна форма на грамотност за XXI век, сравнима с четенето и писането. Този призив отправя Надя Клисурска, преподавател по дигитални компетентности към Сдружение „Карида“ в София, която от 2024 г. до момента е обучила близо 400 курсисти.

Обученията, които Клисурска води на базово и средно ниво, се осъществяват с подкрепата на НПВУ по Компонент II „Обучения за DI-GI умения и компетенции“, което потвърждава, че дигиталните компетенции продължават да бъдат национален приоритет за България.

Статистиката обаче остава тревожна и показва, че страната ни изостава значително от европейските норми.

„Да, статистиката е тревожна – според данни на Евростат едва около 32% от възрастното население у нас има поне базови дигитални умения, докато средното за ЕС е над 54%. Това означава, че половината българи остават извън активното участие в дигиталното общество. Липсата на дигитални умения има социални и икономически последици. Когато хората не умеят да използват интернет услуги, те пропускат достъп до образование и нови знания, остават по-уязвими на измами и киберзаплахи, защото не разпознават рисковете, губят възможности за по-добра работа и доходи, зависими са от други хора за елементарни дейности като плащане на сметки или връзка с институции.Днес дигиталните компетенции не са привилегия, а основно умение за XXI век – точно както четенето и писането. Ако България иска да бъде конкурентоспособна в Европа, трябва не само младите, но и възрастните хора да имат увереност и защита в дигиталната среда и аз съм щастлива, че в момента всеки един – бил той работещ или безработен – може да се възползва от безплатните обучения по дигитални компетентности чрез ваучери от Агенция по заетостта и да получи сертификат. Именно те позволяват на всеки да бъде пълноценен участник в съвременния живот.“

— Надя Клисурска, преподавател по дигитални компетентности

Кой има нужда от дигитални умения?

Широко разпространено е схващането, че дигиталната грамотност е необходима само на младите хора или на IT специалистите. Преподавателят Клисурска опровергава това, подчертавайки, че уменията са жизненоважни за всеки в ежедневието.

„Не, дигиталните умения са нужни на всеки, за да подготвяме документи с различно съдържание, да платим сметките си онлайн, да използваме електронните услуги, да се свържем с близки в чужбина или дори да си запишем час при лекар. Те вече са част от ежедневието на всеки човек, независимо от професията или възрастта.“

— Надя Клисурска, преподавател по дигитални компетентности

За хората, които се притесняват, че са „твърде възрастни“ за учене, Клисурска дава пример с курсистите си. Много от тях започват след 50, дори след 60 години. Тя е категорична, че никога не е късно да се учи, а удовлетворението след усвояването на новите умения е огромно, тъй като светът се отваря по нов начин за тях.

Един от основните страхове, които курсистите трябва да преодолеят, е страхът от техниката. Клисурска обяснява, че модулите са конструирани да навлизат в материята от най-базовите неща, като използват много практически упражнения и видео демонстрации, които премахват бариерите.

„Според мен няма страх, след като първата стъпка е направена и са се записали. […] Ние им показваме, че техниката е създадана да служи и че няма действия, които да са фатални. Подкрепата и спокойната атмосфера премахват бариерите.“

— Надя Клисурска, преподавател по дигитални компетентности

Конкретни умения и рамката DigComp 2.1

Базовото ниво на обучение, базирано на Европейската рамка DigComp 2.1 (нива 1–2), покрива ключови области. То включва търсене и филтриране на информация, основи на комуникацията, създаване на дигитално съдържание, както и безопасност.

Конкретните умения, които се усвояват, обхващат създаване на силни пароли, разпознаване на фишинг атаки, защита на лични данни и работа с облачни услуги за съхранение и споделяне на информация. Курсистите се учат още на ефективно използване на имейл, гъвкавост в използването на различни устройства и умения за търсене и оценка на информация – включително как да проверяват фалшиви новини и да намират достоверни източници.

Средното ниво надгражда тези области с по-голяма сложност и по-задълбочени задачи. Дигиталната грамотност прави живота по-лесен, спестявайки време, усилия и често пари, например чрез плащане на сметки без чакане на опашка или заявяване на електронни административни услуги.

Основната печалба за курсистите е увереност и независимост.

„След обучението хората вече не зависят от децата или внуците си за елементарни задачи. Те могат да общуват, да използват електронни услуги и да се чувстват част от дигиталния свят. Разбират, че не е важно да знаят всичко, а просто трябва да умеят да се ориентират, да се пазят и да се учат бързо в дигиталното пространство – това са истинските ключови умения днес.“

— Надя Клисурска, преподавател по дигитални компетентности

За тези, които вече имат добри познания, но нямат официален документ, Центърът за развитие на човешките ресурси и регионални инициативи (ЦРЧРРИ) предлага безплатен онлайн тест 24/7. Успешното полагане на теста води до получаване на сертификат, който е официален документ, доказващ компетентност пред институции или работодатели.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *