Над 200 села без автобуси: Затягат контрола срещу нелегалните превози

Над 200 населени места в България остават без обществен автобусен транспорт, а браншът обвинява нерегламентираните превози. Министерството на транспорта засилва контрола, но агенциите срещат трудности. Необходимо е създаването на единен орган за борба с проблема.

Над 200 села без автобуси: Затягат контрола срещу нелегалните превози

Снимка: БТА

Време за четене: 2 мин. 29 септември 2025

Над 200 населени места в България остават без обществен автобусен транспорт. Проблемът се задълбочава, а от бранша сочат с пръст нерегламентираните превози. На фона на ситуацията, Министерството на транспорта започна засилени проверки. Седем леки коли вече са спрени от движение по нареждане на премиера. Акцията обединява МВР, „Автомобилна администрация“ и НАП.

Според Националното сдружение на автобусните превозвачи (НСАПБ) нелегалните превози са основна причина за липсата на автобуси по линиите. Става дума за пътници, които пътуват с лични автомобили, микробуси или таксита. Те дублират автобусните маршрути. Така се създава нелоялна конкуренция. Превозвачите работят без билети и без застраховка на пътниците. НСАПБ търси съдействие от транспортното и финансовото министерство за решаване на проблема.

„Това са превози на пътници по дублиращи автобусните линии с леки коли, микробуси или таксита. Превозвачи, които използват личните си автомобили и возят обикновено по цената на билета на автобуса и практически извършват нелоялна конкуренция, защото там няма билети, няма застраховка на пътниците. Посоката е да работим съвместно със съответните органи на Министерството на транспорта, с Министерството на финансите.“

— Петър Захариев, председател на НСАПБ

Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ осъществява контрол. Агенцията обаче среща трудности. Особено при бусовете с 8+1 места. Тези превозни средства са извън обхвата на самостоятелния контрол. Необходимо е съдействие от полицията и Гранична полиция. Проверките често се провалят заради изтичане на информация. Това намалява ефективността на действията.

„Основно контрола на нерегламентираните превози се извършва от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, но тези превози основно се извършват с бусове 8+1 места, които „Автомобилна администрация“ самостоятелно не може да контролира. Необходимо е да иска съдействие на полицията, на „Гранична полиция“, за да могат да проверят. Също така, когато има акция, понеже са намесени доста служби, започва да има изтичане на информация и съответно ефективността не е достатъчно добра.“

— Дамян Войновски, бивш изпълнителен директор на ИА „Автомобилна администрация“

Според експерти е нужен нов регламент. Предлага се създаването на единен контролен орган. Той ще координира усилията на различните институции. Актуализират се областните транспортни схеми за 2025 г. Липсата на кандидати за обществени поръчки по някои линии е факт. Това се дължи на нерегламентираните превози и намаления пътникопоток. Междувременно, превозвачите изразяват недоволство от повишението на тол таксите и винетките. Те смятат, че това ще удари бизнеса и гражданите.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *