Над 200 села без автобуси заради нелегални превози
Над 200 населени места в България останаха без автобусен транспорт. Причината са нерегламентирани превози, които извършват нелоялна конкуренция на легалните превозвачи. Контролът е затруднен, а браншът настоява за спешни мерки.

Снимка: БТА/Архив
Над 200 населени места в България останаха без обществен автобусен транспорт. Причината е нарастващият брой нерегламентирани превози. Националното сдружение на автобусните превозвачи алармира за проблема.
Този вид транспорт дублира автобусните линии. Използват се леки коли, микробуси и таксита. Те возят пътници често на цената на автобусен билет. Така се създава нелоялна конкуренция.
„Това са превози на пътници по дублиращи автобусните линии с леки коли, микробуси или таксита. Превозвачи, които използват личните си автомобили и возят обикновено по цената на билета на автобуса и практически извършват нелоялна конкуренция, защото там няма билети, няма застраховка на пътниците. Посоката е да работим съвместно със съответните органи на Министерството на транспорта, с Министерството на финансите.“
— Петър Захариев, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България
Проблемът с контрола е сериозен. Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (ИА „Автомобилна администрация“) сама не може да се справи. Особено когато става дума за бусове с 8+1 места.
„Основно контрола на нерегламентираните превози се извършва от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, но тези превози основно се извършват с бусове 8+1 места, които „Автомобилна администрация“ самостоятелно не може да контролира. Необходимо е да иска съдействие на полицията, на „Гранична полиция“, за да могат да проверят. Също така, когато има акция, понеже са намесени доста служби, започва да има изтичане на информация и съответно ефективността не е достатъчно добра.“
— Дамян Войновски, бивш изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“
Необходим е нов регламент. Създаването на единен контролен орган също е важно. Наскоро се проведоха специализирани проверки. Те бяха на гранични пунктове и летища. Целта е да се ограничи нелоялната конкуренция.
В Шумен вече обсъждат транспортната схема за 2025 г. Една от темите са нерегламентираните превози. Намаленият пътникопоток затруднява осигуряването на обществен транспорт. Това води до липса на кандидати за обществени поръчки.
Този проблем съществува от години. Автобусни превозвачи настояват за по-строги мерки. Те искат по-сериозни наказания за нарушителите.