МОН въвежда изненадващ дигитален тест по математика за шестокласници на 3 октомври

На 3 октомври всички шестокласници в България ще положат изненадващ дигитален тест по математика, организиран от МОН. Изпитването ще е на компютър и ще представлява входно ниво, като резултатите могат да бъдат вписани като оценка. Целта е да се оцени нивото на знания след прехода от начален към прогимназиален етап и да се набележат мерки за подобряване на математическата грамотност.

Снимка: iStock by Getty Images

Снимка: iStock by Getty Images

Време за четене: 2 мин. 26 септември 2025

Министерството на образованието и науката (МОН) организира изненадващ дигитален тест по математика за всички шестокласници в страната, който ще се проведе на 3 октомври. Новината, която изненада дори училищни директори, е била съобщена първо от родители на ученици от 6-и клас.

Тестът ще представлява входно ниво по математика и ще се проведе на компютри едновременно за всички учебни заведения. За да могат всички шестокласници да се включат, училищата ще разделят учениците на две групи. Вариантът на изпита ще бъде предоставен от МОН в деня на провеждането му, което подчертава изненадващия характер на инициативата. Резултатите от него ще могат да бъдат вписани като официална оценка на учениците, но само по желание на ученика и преценка на учителя.

Според наредбата за оценяване, в триседмичен срок от началото на учебната година, чрез текущо изпитване се установява входното равнище по предмети, изучавани през предходната учебна година. Текущото изпитване има диагностична функция, целяща да установи степента на усвояване на основни понятия, факти, закономерности и придобити компетентности, които ще се надграждат през учебната година. По този начин се идентифицират дефицитите и се предприемат мерки за преодоляването им. Досега входните нива по принцип се правеха на училищно ниво от всяко училище поотделно.

Законовата уредба позволява на МОН да провежда оценявания с диагностична, прогностична или констатираща цел. През миналата учебна година например, деветокласници правиха входно равнище по природни науки – първи по рода си дигитален тест по физика, химия и биология, чиито резултати показаха сериозни пропуски и послужиха за набелязване на мерки след ниските резултати на България в международното изследване PISA.

Настоящото изследване е организирано именно в 6-и клас – ключов етап, малко след прехода на децата от начален към прогимназиален етап, когато те се срещат с нови учители и често сменят училищната си среда. Целта е да се проследи как тези фактори влияят на резултатите по математика и доколко евентуалният спад в по-горните класове се дължи на учебните програми, съдържанието, смяната на средата или други фактори, обясниха от министерството.

Централизираното входно ниво ще помогне за навременното откриване на затрудненията и пропуските на учениците, като ще даде възможност за по-активна и приоритетна работа по тях съвместно с учителите. Освен това, изследването ще предостави обективна информация на национално ниво, която ще бъде използвана за разработване на мерки за повишаване на математическата грамотност на учениците и евентуални промени в учебните програми.

От МОН коментираха, че резултатите от изследването ще служат като инструмент за подкрепа, показвайки къде са необходими допълнителни ресурси или насоки. Всяко училище ще получи обобщени данни и справки, с които ще може да анализира собствените си резултати и да предприеме конкретни стъпки за подобрение.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *