МОН с над 600 заявки за училищни автобуси, но европейски регламент оскъпява покупките тройно
Министерството на образованието и науката е получило над 600 неофициални заявки за нови училищни автобуси, но е доставило едва 15 тази година. Бюджетни ограничения и европейски регламент, изискващ скъпи електрически модели, възпрепятстват подмяната на остарелия и опасен автопарк, застрашавайки равния достъп до образование.

Красимир Вълчев
Министерството на образованието и науката (МОН) е изправено пред сериозно предизвикателство – да осигури транспорт за хиляди ученици при силно ограничен бюджет и усложнени европейски изисквания. Към момента в министерството са постъпили над 600 неофициални заявки за нови училищни автобуси, но възможностите за доставка са силно ограничени. Проблемът беше обсъден по време на заседание на парламентарната комисия по образование и наука.
Въпросът беше повдигнат от депутата Мариана Бояджиева от „БСП – Обединена левица“, която подчерта критичната нужда от обновяване на автопарковете. Много училища или нямат автобуси, или разполагат с крайно недостатъчни и силно амортизирани превозни средства, което пряко засяга достъпа до образование, особено в малките населени места.
„Преди време имаше информация за подготовка на обществена поръчка за нови училищни автобуси и моят въпрос е свързан с това докъде е стигнала тази процедура и кога най-рано може да се очаква нови училищни автобуси да достигнат до най-нуждаещите се образователни институции в страната?“
— Мариана Бояджиева, народен представител
В отговор образователният министър Красимир Вълчев разкри мащаба на проблема. Заявките са натрупани дори без да е обявена официална процедура за кандидатстване. В страната има около 750 средищни училища, като всяко от тях често се нуждае от повече от един автобус за обслужване на различните маршрути.
„Общо 600 са заявките в МОН за училищни автобуси и при условие, че не сме обявили процедура за кандидатстване.“
— Красимир Вълчев, министър на образованието и науката
Въпреки огромните нужди, през тази година са закупени едва около петнадесет нови автобуса. Според министъра две основни пречки спъват процеса. Първата е бюджетна – заделените средства от около 14-15 милиона лева са крайно недостатъчни. Втората, и по-сериозна, е европейски регламент, който задължава държавите да купуват превозни средства с нулеви или ниски емисии.
„Големият проблем е, че електрическите автобуси са много по-скъпи и вместо три автобуса купуваме един.“
— обясни министър Вълчев
Това изискване на практика утроява цената и рязко намалява броя на автобусите, които могат да бъдат закупени с наличния ресурс. Междувременно много училища разчитат на междуселищния обществен транспорт, който обаче не е съобразен с учебните часове. Липсата на специализиран транспорт принуждава учениците да чакат с часове или да пропускат учебни занятия.
Проблемът има и друго измерение – безопасността. Настоящият автопарк е на минимум 10 години и е силно амортизиран. Скорошни масирани проверки на ИА „Автомобилна администрация“, започнали през август, установиха нарушения при близо 100 училищни автобуса, което поставя под въпрос сигурността на децата. На този фон някои местни власти предприемат отчаяни мерки. Общинският съвет в Сливо поле, например, отмени свои решения за продажба на стари автобуси, за да запази наличния транспорт за учениците – ясен знак за критичната ситуация на местно ниво.