МОН инвестира в мрежата от математически школи; предстоят задължителни матури
Министерството на образованието и науката (МОН) ще инвестира в мрежата от математически школи и ще работи за справяне с липсата на учители и демотивацията на учениците по природни науки, заяви министър Красимир Вълчев. Предстои въвеждане на задължителни матури по математика, както и промени в законодателството, които включват ежегодна оценка на директорите и езикова интеграция. В контекста на усилията, МОН и НСОРБ подписаха меморандум за сътрудничество.

Министерството на образованието и науката (МОН) планира значителни инвестиции в инфраструктурата на мрежата от математически школи в цялата страна. Новината беше обявена от министъра на образованието и науката Красимир Вълчев по време на Годишната среща на местните власти в Албена, организирана от Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ). В рамките на форума, посветен на „Технологична трансформация на българското образование“, МОН и НСОРБ подписаха и меморандум за сътрудничество, насочен към развитие на технологичното и природоматематическото образование.
Вълчев подчерта, че математическите школи имат ключово място в подготовката на децата по математика и природни науки. Въпреки това, те се нуждаят от подкрепа, най-вече поради липсата на учители. Министърът посочи, че страната има нужда от технологични индустрии, които да водят развитието, което налага нуждата от подготвени деца и гимназии.
Като един от най-големите проблеми в системата, Вълчев открои пропуските в средното образование, както и липсата на квалифицирани кадри. Поради това трябва да се инвестира в професионалната квалификация на учителите.
„Големият проблем в подготовката по математика е прогимназиалният етап“
— Красимир Вълчев, Министър на образованието и науката
Друго сериозно предизвикателство е демотивацията сред учениците. Министърът коментира, че една от причините за това е „препускането“ по материала, което често кара младите хора да се самоизключват от учебния процес. Той добави, че голям негативен фактор са и екраните, пред които децата прекарват твърде много време за необразователни цели.
„Голям проблем е демотивацията на учениците да изучават математика и природни науки“
— Красимир Вълчев, Министър на образованието и науката
Вълчев беше категоричен, че обществото се нуждае от създатели на устройства, а не просто от ползватели. Ето защо МОН ще инвестира в мрежата от школите по математика и паралелно с това призова родителите да осъзнаят, че езиковите паралелки не винаги са най-добрият избор за техните деца, макар че хуманитарната основа също е важна.
В контекста на цялостната модернизация на образованието, в рамките на Националния план за възстановяване и устойчивост, се предвижда изграждането на над 2240 училищни STEM центъра, както и 3 регионални STEM центъра. Освен това, МОН предприема мерки за повишаване на финансовата грамотност чрез национална програма „Умения на фокус“.
Пред общинските ръководители министърът заяви, че се изгражда мрежа от училища със засилено изучаване на математика. Най-вероятно ще се стигне и до въвеждане на задължителни матури по математика. Предстоят обаче дискусии дали те ще бъдат задължителни за всички зрелостници, или само за учениците от този тип профилирани гимназии.
Сред предложенията за промени в законодателството е залегнала и езиковата интеграция. Това е пряк отговор на проблема с високия процент деца, които срещат трудности в училище поради недобро владеене на български език. Освен това, МОН предлага и ежегодна оценка на труда на директорите на училищата, като слабите резултати могат да послужат за основание за освобождаване. Предстои ежегодна оценка на труда на директорите, тъй като ръководителите трябва да носят отговорност за качеството и иновативността на обучението, докато са на поста.
„Нашите ученици прекарват най-много време пред екрани за необразователни цели и уменията им страдат“
— Красимир Вълчев, Министър на образованието и науката
Проблем е демотивацията на учениците да изучават математика и природни науки, което налага търсенето на подкрепа от университетите и бизнеса. В този смисъл, предстои дискусия с участието на министър Вълчев, учители, учени и представители на бизнеса за стимулиране на интереса и повишаване качеството на обучението по математика и природни науки.