Митничари проверяват санкциониран руски кораб в шведски води
Шведски митничари проверяват руски товарен кораб „Адлер“, акостирал заради повреда. Собствениците на кораба са под санкциите на ЕС и САЩ. Проверката е част от засилените мерки срещу руския „флот в сянка“.
Кораб от руския "сенчест флот" за незаконна търговия СНИМКА: Пиксабей
Шведските митнически служби извършват проверка на руски товарен кораб „Адлер“, акостирал в шведски води. Корабът е получил повреда в двигателя в петък. Собствениците на плавателния съд са включени в санкционния списък на Европейския съюз. Това съобщиха от шведските власти, цитирани от Ройтерс и БТА.
Екипи на митниците са се качили на борда на кораба малко след 01:00 часа. Операцията е проведена с подкрепата на шведската брегова охрана и полицията. Целта е извършване на цялостна митническа проверка. Проверката все още продължава, като засега няма информация за открити нередности.
Според платформата Marine Traffic, „Адлер“ е контейнеровоз с дължина 126 метра. Той е хвърлил котва край град Хьоганес, разположен в югозападната част на Швеция. Освен че самият кораб е санкциониран от ЕС, неговият собственик – компанията M Leasing LLC – е под санкциите на САЩ. Причината е подозрение за участие в транспортиране на оръжия.
Шведските митнически служби уточниха, че корабът е отплавал от пристанище Санкт Петербург на 15 декември. Към момента обаче крайната дестинация остава неизвестна.
Малко след 01:00 часа снощи се качихме на борда на кораба с подкрепата на шведската брегова охрана и полицията, за да извършим митническа проверка. Проверката все още продължава, обясни говорителят, без да съобщи дали са открити нередности.
Разследването на „Адлер“ идва на фона на засилени мерки срещу руския „флот в сянка“. На 18 декември 2025 г. ЕС разшири санкциите си, добавяйки 41 кораба към списъка. Общият брой вече е почти 600, като им е забранено влизането в пристанища. Швеция също въвежда по-строги контроли от 1 юли, изисквайки осигурителни детайли за всички чуждестранни кораби в Балтийско море.
Корабът „Адлер“ е смятан за част от този „флот в сянка“. Той се използва за заобикаляне на ценовия таван на руския петрол и подкрепа на енергетиката. ЕС акцентира върху заплахите от тези кораби. Те включват потенциални петролни разливи и повреда на подводни кабели в Балтийско и Северно море.
