Мишел Уелбек и Елена Феранте влизат в училище, но класиците не отпадат

Учители предлагат Мишел Уелбек, Елена Феранте и други съвременни автори да влязат в учебната програма като избираем модул, без да отпадат класическите произведения. Идеята, представена от директора на 203-о училище Калин Танев, е да се помогне на учениците да намерят пресечна точка с актуални теми и да се развие критическото им мислене чрез сравнение.

Мишел Уелбек и Елена Феранте влизат в училище, но класиците не отпадат

Ученици Снимка: Снимка: МОН

Време за четене: 2 мин. 16 октомври 2025

Учители в България предложиха съвременни автори да бъдат включени в часовете по литература. Основното условие на това нововъведение е утвърдените класически произведения да не отпадат от учебния план. Идеята е новото съдържание да върви паралелно с традиционното, като по този начин се повиши интересът на учениците към четенето и се улесни свързването им с актуални теми.

Калин Танев, директор на 203-о училище в София, обясни мотивите за предложението пред Би Ти Ви. Той подчерта, че целта не е да се посяга на културното наследство.

„Няма да посягаме на нещо, което е утвърдено. Предлагаме нещо ново, което да върви заедно с него“

— Калин Танев, директор на 203-о училище в София

Сред съвременните автори, които учителите предлагат за изучаване, са световноизвестни имена като Мишел Уелбек, Елена Феранте, Хредерик Бакман и Салман Ружди. Първоначално учителите са имали амбицията да подберат съвременен български, балкански, англосаксонски и източен автор, но в крайна сметка са се спрели на широка палитра от автори, за да могат децата да правят сравнения.

Програмата ще бъде въведена пилотно като избираем модул. Този пилотен етап ще обхване ученици от осми, десети, 11-и и 12-и клас. Една от основните цели е да се покаже на младежите, че вечните теми имат своето място и в съвременната литература.

„Какво пречи Димчо Дебелянов и Пейо Яворов, които имат страхотна лирика, да се изучават с Орхан Памук, който също засяга темата за любовта“

— Танев

Според Танев, съвременните младежи често срещат затруднения да намерят някои теми при традиционните автори. Включването на модерни текстове е начин да се открие пресечната точка и да се улесни критическото мислене. Чрез сравняване на различни литературни стилове и теми, учениците биха могли да развият по-добре аналитичните си умения.

Въпреки че включването на съвременни автори може да повиши интереса към четенето и да мотивира учениците, някои критици биха могли да твърдят, че това може да намали вниманието към класическата литература, която е важна за културното наследство. Учителите обаче твърдо стоят зад позицията си, че класиците остават непокътнати.

„Съвременните младежи трудно намират някои теми при традиционните автори, но със съвременните ще могат да намерят пресечната точка“

— Танев

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *