Министерството на транспорта търси стратегически партньор за пристанище Варна с фокус върху транзитния трафик
Министерството на транспорта, ръководено от Гроздан Караджов, търси стратегически инвеститор за пристанище Варна, като си поставя за цел привличането му до следващата година. Подходът е неконвенционален, не представлява концесия и е фокусиран върху привличане на високо ниво транзитен трафик, а не върху първоначални такси. Инвеститорът трябва да бъде голям логистичен оператор, който да гарантира насочване на товари през Транскаспийския коридор към Варна.

Снимка: БТА
Министерството на транспорта и съобщенията стартира процедура за привличане на стратегически инвеститор, чиято основна цел е значително повишаване на товарооборота през пристанище Варна. Заместник министър-председателят и министър на транспорта Гроздан Караджов обяви инициативата след среща със синдикалните организации, посветена на бъдещото развитие на пристанищните терминали Варна-изток, Варна-запад и „Фериботен комплекс – Варна“.
Министър Караджов си поставя амбициозен срок – догодина да бъде привлечен такъв партньор, като това е заложено като ключова държавна политика. Принципът на партньорството е коренно различен от досегашните процедури, прилагани за други обекти, при които държавата е търсила високи първоначални такси или концесионни възнаграждения.
Според Караджов, държавата и фискът ще печелят най-вече от транзитния трафик на товари, което измества акцента. „Ще обърнем уравнението, акцентирайки върху това кой е този „ангел“ инвеститор, който може да доведе високо ниво на товари през Варна“, посочи той.
Министърът подчерта, че този подход не представлява класическа концесия:
„Не става дума за концесия, а за по-широк кръг на партньорства, защото случаят е особен и изисква неконвенционални решения“
— министър Гроздан Караджов
Подходът ще бъде насочен към по-широк кръг на партньорства, тъй като случаят изисква нестандартни решения. Ключовото за държавата е привличането на транзитен трафик, а не търсенето на първоначална такса или вноска. Пристанище Варна, заедно с Бургас, е сред двете най-големи морски врати, през които преминава целият български внос и износ по море.
Стратегическото значение на Варна се дължи и на факта, че тя лежи на Транскаспийския коридор. Този коридор е ключов транспортен възел, важен за международния търговски обмен между Източна Европа и Азия, предлагайки най-краткия, бърз и икономичен маршрут за милиони тонове стокооборот между източните държави и Европа.
Бъдещият партньор трябва да бъде логистичен оператор, който разполага със сериозни логистични операции и може да гарантира насочването на част от тези товари през Черно море към Варна и Бургас. При търсенето на инвеститори, не са очертани конкретни държави или региони. Единственото ограничение е спазването на реперите за сигурност, зададени от Европейската комисия. Това означава сътрудничество само с държави, от които не може да се очаква внос на несигурност.
Очакваният повишен товарооборот ще наложи необходимост от мащабна модернизация и разкриване на нови корабни места. Тези инвестиции трябва да бъдат част от инвестиционната програма на бъдещия стратегически партньор, което ще доведе до по-високи приходи и възнаграждения за държавата.
На срещата присъстваха представители на КНСБ, КТ „Подкрепа“, синдикат „Защита“ и Българската морска камара. Очаква се до един месец да бъдат готови анализите на Световната банка, които засягат и бъдещето на пристанище Варна.