Министър Вълчев предлага: Повтаряне на първи клас при липса на владеене на български език
Министърът на образованието Красимир Вълчев обяви, че първи клас може да се повтаря за ученици, които не владеят български език, като мярка срещу отпадането от системата. Той представи предложението за езикова интеграция, което предвижда начално обучение, фокусирано само върху езика, преди преминаване към основните предмети. Вълчев отбеляза, че въпреки положителните резултати от работата на образователните медиатори и повишената успеваемост, усилията за интеграция продължават да бъдат дългосрочен приоритет.
Красимир Вълчев
Министърът на образованието Красимир Вълчев обяви, че първи клас може да се повтаря, ако ученикът не владее български език. Той направи изявлението си пред журналисти в Нова Загора по време на честванията за Деня на народните будители, където присъства на откриването на паметник на Стоян Омарчевски – визионер в българското образование.
Вълчев коментира ключовите проблеми с обхвата на децата в образователната система, като подчерта, че незнанието на български език се запазва като основно затруднение, което пречи на усвояването на останалите учебни предмети. За справяне с този проблем е предложено въвеждането на модел за езикова интеграция. Тази практика е сходна с прилаганата в други европейски държави.
Според предложения модел, децата, които не владеят български език, ще започват с обучение, фокусирано изцяло върху езика, преди да преминат към пълните учебни дисциплини. Министърът поясни, че повтарянето на първи клас, когато ученикът не владее езика, е по-добър подход, отколкото допускането детето да отпадне от образователната система.
Усилията за интеграция и повишаване на обхвата са дългосрочни и изискват постоянство, за да се гарантира равен достъп до образование за всички ученици. Министър Вълчев добави, че е необходимо да се осигури повече време както за учителите, така и за учениците, за да се постигне по-добро усвояване на учебния материал. Предстоят и промени в учебните програми, които ще бъдат обсъждани в рамките на системата. В тази връзка през 2025 г. се въвеждат 24 национални програми за образователни реформи, които включват засилена езикова подкрепа и разширено STEM образование.
Министърът засегна и темата за посещаемостта, отбелязвайки, че в някои общности отговорността към образованието и ежедневното присъствие в училище е ниска. Затова преди две години са били отпуснати средства за въвеждането на образователни медиатори. Тези хора от общността ежедневно посещават домовете на децата и работят за осигуряване на редовно присъствие в клас. Вълчев заяви, че Министерството на образованието е безкомпромисно по отношение на прикриването на отсъствия.
МОН отчита положителни резултати от предприетите мерки. Намалява се процентът на преждевременно отпадналите ученици, а средната успеваемост се повишава, особено сред деца от ромски произход. Въпреки това, министърът призна, че резултатите все още са неравномерни и недостатъчни за пълноценна интеграция.
Вълчев, който има дългогодишен опит в образователната политика, подчерта значението на непрекъснатата работа:
„Образованието се случва с натрупване и с ежедневна работа през годините“
— министърът
Повтарянето на първи клас цели предотвратяване на отпадането от системата, като се гарантира, че всички ученици имат необходимата езикова основа за успешно продължаване на обучението си. Тези усилия са част от дългосрочната стратегия за повишаване на качеството на образованието и интеграцията, особено в общностите с ниска посещаемост. Въвеждането на образователни медиатори е ключова част от тази дългосрочна стратегия.
