Министър Вълчев потвърди увеличение на учителските заплати: Целта остава 125% от средната за страната

Министърът на образованието Красимир Вълчев потвърди, че предстои увеличение на средствата за учителски заплати, като целта е те да достигнат 125% от средната за страната. Той подчерта, че недостигът на кадри е предметен, основно по математика, физика и химия, отразявайки ниската мотивация на учениците към тези дисциплини. Вълчев засегна и мерките за ограничаване на мобилните телефони, като подчерта, че е по-важно да се ограничи екранното време извън клас.

Министър Вълчев потвърди увеличение на учителските заплати: Целта остава 125% от средната за страната

Красимир Вълчев

Време за четене: 2 мин. 1 ноември 2025

Министърът на образованието Красимир Вълчев потвърди, че предстои увеличение на учителските възнаграждения. Потвърждението идва на фона на Деня на народните будители – 1 ноември 2025 г., по случай който министърът отправи официално приветствие, подчертавайки ключовата роля на учителите и просветата в съвременното общество.

Вълчев посочи, че макар да няма конкретни нови мерки, обявени в последните 24 часа, предстои предоставянето на допълнителни средства. Той уточни, че параметрите по увеличението все още са в процес на обсъждане със синдикатите и директорите.

„Ще има увеличение на средствата. Ще бъдат предоставени допълнителни средства, включително за увеличение на възнагражденията“

— министърът на образованието Красимир Вълчев

Основната политика на Министерството остава насочена към това учителските възнаграждения да не изостават спрямо средната заплата за страната. Целта е те да достигнат 125% от средната работна заплата.

Недостиг на кадри по предмети и нови реформи

Вълчев засегна и въпроса с недостига на преподаватели в образователната система. По думите му, проблемът не е толкова териториален, колкото предметно ориентиран.

„Недостигът е по предмети, най-вече по математика, физика, химия, информационни технологии“

— Красимир Вълчев

Министърът обясни, че липсата на преподаватели по природни науки е пряка проекция на демотивацията на учениците да изучават тези дисциплини. В същото време се отчита положително развитие в други области. За първи път от десет години е намален приемът в специалност „Педагогика“ за предучилищни и начални учители, тъй като там вече има достатъчно кадри. Това важи и за учителите по физическо възпитание и изобразително изкуство.

В контекста на кадровия дефицит, МОН работи активно за национална политика за кариерно ориентиране, която да свърже образованието с нуждите на пазара на труда. Предстои обособяване на Национален кариерен център, а кариерните консултанти ще получат статут на педагогически специалисти.

Ограничаване на мобилните телефони

По темата за ограничаване на мобилните телефони в класните стаи, министърът припомни, че такава мярка вече съществува в много училища. В тях учениците оставят устройствата си на входа на класната стая. Освен това, в рамките на образователните реформи, е въведена официална забрана за използване на мобилни телефони в училищата, целяща повишаване на дисциплината и фокуса в час. Вълчев подчерта, че по-важният аспект е ограничаването на екранното време извън училище.

Тези мерки са част от по-широката Стратегическа рамка 2021-2030. През 2025 г. в България се въвеждат 24 национални програми за образователни реформи, които имат за цел подобряване на качеството и достъпа до обучение, развитие на дигиталните умения и ключови компетенции, като са подкрепени с европейско финансиране. В рамките на тези реформи са добавени и нови предмети като етика и религия, засилена е езиковата подкрепа и е разширено STEM образованието.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *