Министър Вълчев потвърди увеличение на учителските заплати: Целта остава 125% от средната за страната
Министърът на образованието Красимир Вълчев потвърди, че предстои увеличение на средствата за учителски заплати, като целта е те да достигнат 125% от средната за страната. Той подчерта, че недостигът на кадри е предметен, основно по математика, физика и химия, отразявайки ниската мотивация на учениците към тези дисциплини. Вълчев засегна и мерките за ограничаване на мобилните телефони, като подчерта, че е по-важно да се ограничи екранното време извън клас.
Красимир Вълчев
Министърът на образованието Красимир Вълчев потвърди, че предстои увеличение на учителските възнаграждения. Потвърждението идва на фона на Деня на народните будители – 1 ноември 2025 г., по случай който министърът отправи официално приветствие, подчертавайки ключовата роля на учителите и просветата в съвременното общество.
Вълчев посочи, че макар да няма конкретни нови мерки, обявени в последните 24 часа, предстои предоставянето на допълнителни средства. Той уточни, че параметрите по увеличението все още са в процес на обсъждане със синдикатите и директорите.
„Ще има увеличение на средствата. Ще бъдат предоставени допълнителни средства, включително за увеличение на възнагражденията“
— министърът на образованието Красимир Вълчев
Основната политика на Министерството остава насочена към това учителските възнаграждения да не изостават спрямо средната заплата за страната. Целта е те да достигнат 125% от средната работна заплата.
Недостиг на кадри по предмети и нови реформи
Вълчев засегна и въпроса с недостига на преподаватели в образователната система. По думите му, проблемът не е толкова териториален, колкото предметно ориентиран.
„Недостигът е по предмети, най-вече по математика, физика, химия, информационни технологии“
— Красимир Вълчев
Министърът обясни, че липсата на преподаватели по природни науки е пряка проекция на демотивацията на учениците да изучават тези дисциплини. В същото време се отчита положително развитие в други области. За първи път от десет години е намален приемът в специалност „Педагогика“ за предучилищни и начални учители, тъй като там вече има достатъчно кадри. Това важи и за учителите по физическо възпитание и изобразително изкуство.
В контекста на кадровия дефицит, МОН работи активно за национална политика за кариерно ориентиране, която да свърже образованието с нуждите на пазара на труда. Предстои обособяване на Национален кариерен център, а кариерните консултанти ще получат статут на педагогически специалисти.
Ограничаване на мобилните телефони
По темата за ограничаване на мобилните телефони в класните стаи, министърът припомни, че такава мярка вече съществува в много училища. В тях учениците оставят устройствата си на входа на класната стая. Освен това, в рамките на образователните реформи, е въведена официална забрана за използване на мобилни телефони в училищата, целяща повишаване на дисциплината и фокуса в час. Вълчев подчерта, че по-важният аспект е ограничаването на екранното време извън училище.
Тези мерки са част от по-широката Стратегическа рамка 2021-2030. През 2025 г. в България се въвеждат 24 национални програми за образователни реформи, които имат за цел подобряване на качеството и достъпа до обучение, развитие на дигиталните умения и ключови компетенции, като са подкрепени с европейско финансиране. В рамките на тези реформи са добавени и нови предмети като етика и религия, засилена е езиковата подкрепа и е разширено STEM образованието.
