Министър Вълчев: Екраните увреждат мозъка – имаме поколенчески проблем с математиката
Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев предупреди за поколенчески проблем с математиката, причинен от продължителното стоене пред екрани, което уврежда мозъчните функции, свързани с концентрацията и логическото мислене. Той посочи, че мобилните устройства имат силно пристрастяващ ефект, особено върху децата, и че МОН обсъжда въвеждането на задължителни матури по математика и инвестиции в мрежата от школи. Учителите и директорите призовават за забрана на мобилните устройства в училище, за да се помогне на родителите.

Красимир Вълчев СНИМКА: Пресцентър на МОН
Продължителното стоене пред екрани е причина за наблюдавания поколенчески проблем с математиката, предупреди министърът на образованието и науката Красимир Вълчев. Той направи това изявление пред журналисти в Сандански, където откри младежки център. Сред присъстващите на събитието бяха кметът Атанас Стоянов, народният представител Георги Георгиев и началникът на Регионалното управление на образованието в Благоевград Ивайло Златанов.
Министър Вълчев посочи, че проблемът с математиката и природните науки се констатира от години и резултатите остават притеснително слаби, като той се задълбочава най-вече в прогимназиалния етап. Според него, тази тенденция е отчетен факт от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Основната причина е неспособността за концентрация, която е пряко следствие от продължителното излагане на екрани, водещо до увреждане на мозъка.
Министърът обясни, че мобилните устройства увреждат в най-голяма степен точно тази част на мозъка, която отговаря за логическото мислене и концентрацията. Това пряко се отразява на уменията по математика. Вълчев определи ситуацията като парадокс на дигиталната ера: „Ако искаме да ги подготвим за ера на изкуствения интелект, ще трябва да им скрием екраните, защото ги увреждаме“, заяви той. Употребата на социални мрежи и мобилни устройства има силен пристрастяващ ефект, подобен на хазарта. Това активира постоянен допаминов цикъл, особено при децата, което ги затруднява да оставят телефона. Изследвания доказват, че негативното въздействие е по-силно при децата, отколкото при възрастните.
В отговор на тези проблеми, МОН предприема мерки. Предстоят инвестиции в мрежата от школите по математика в страната, които са ключови за подготовката по предмета. Освен това, в рамките на Националния план за възстановяване и устойчивост, се изграждат STEM центрове във всяко училище. Очаква се тези центрове да подобрят резултатите по математика и природни науки чрез приложни задачи и експерименти.
Министър Вълчев отбеляза, че демотивацията на учениците също е голям проблем, свързан с бързото препускане по материала и липсата на достатъчно време за упражнения. В момента се обсъжда и въвеждането на задължителни матури по математика, като все още не е решено дали те ще важат за всички ученици, или само за тези от паралелки със засилено изучаване на предмета.
По отношение на регулациите, малко страни са въвели забрана за използване на социалните мрежи за деца до 15 години. Повечето държави обсъждат такава мярка, която би трябвало да бъде реализирана чрез технически ограничения от страна на мобилните оператори и операторите на социални мрежи, а не чрез контролен орган.
Вълчев подчерта, че все още няма официално предложение за ограничаване на ползването на социални мрежи, а е по-скоро предложил да се проведе дебат. Той е категоричен, че обществото има нужда не просто от потребители на дигитални устройства, а от създатели, което изисква по-добра подготовка по математика.
Министърът изрази надежда, че голяма част от родителите ще чуят, че това е вредно, въпреки че призна, че много от тях са безпомощни да ограничат достъпа на децата си. Голяма част от учителите и директорите са призовали за въвеждането на забрана на мобилните устройства в училище, което би помогнало на родителите в тази борба.
„Наблюдава се поколенчески проблем с математиката, този факт е отчетен от Организация за икономическо сътрудничество и развитие. Това се дължи на неспособността за концентрация вследствие на продължителното стоене пред екрани, което води до увреждането на мозъка“.
— Красимир Вълчев, Министър на образованието и науката
„Оттам страдат и уменията по математика. Това е един от парадоксите на дигиталната ера – че ако искаме да ги подготвим за ера на изкуствения интелект, ще трябва да им скрием екраните, защото ги увреждаме“.
— Министър Вълчев
„Провеждайки този разговор, голяма част от родителите ще чуят, че това е вредно. Аз съм убеден, че голяма част от родителите го знаят, но са безпомощни да ограничат достъпа на децата“.
— Красимир Вълчев, Министър на образованието и науката