Министър Иванов: Завършването на „Хемус“ и Видин – Ботевград са ключови за бюджета през 2026 г.
Завършването на автомагистрала „Хемус“ и трасето Видин – Ботевград са основните инфраструктурни приоритети за бюджета за 2026 г., обяви министър Иван Иванов. Той посочи, че вече са отворени 10 км от „Хемус“ между Боаза и Дерманци, а строителството по Видин – Ботевград ще бъде рестартирано след Нова година. Министърът подчерта, че приходите от бъдещия екокомпонент в тол таксите трябва да се инвестират в подобряване на пътните системи и местата за почивка.
Министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов по време на национална среща на Камарата на автомобилните превозвачи в България
Завършването на автомагистрала „Хемус“ и на трасето Видин – Ботевград ще бъдат сред основните приоритети при формирането на бюджета за 2026 г. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов по време на национална среща на Камарата на автомобилните превозвачи в България (КАПБ).
На форума присъстваха над 100 представители на транспортни компании. Министър Иванов потвърди ангажимента на правителството към програмата за стимулиране и компенсиране на превозвачите, свързана с повишаването на таксите, договорена с премиера Росен Желязков.
Иванов подчерта, че един от основните приоритети на настоящото управление е изграждането на нови пътища и поддържането на съществуващите. Той посочи, че големите инфраструктурни проекти изискват тясно партньорство между държавата и бизнеса.
„Това трябва да става в режим на разбирателство между държавата и тези, които ползват пътищата“
— Министър Иван Иванов
Присъстващите превозвачи изразиха своето удовлетворение от изпълненото обещание на министъра за отварянето на пътя Мездра – Ботевград. Те припомниха, че предишни подобни ангажименти не са били реализирани от предишни управления.
Прогрес по ключови обекти
Регионалният министър съобщи, че завършването на автомагистрала „Хемус“ остава водещ приоритет. По думите му, около 10 километра от трасето между Боаза и Дерманци вече са отворени за движение на леки и лекотоварни автомобили. Очаква се до края на годината този участък да бъде пуснат и за тежкотоварни превозни средства, след като приключат довършителните дейности по път III-305.
Предстои и пускането в експлоатация на участъка Гара Яна – София от АМ „Хемус“. Министърът поясни, че платното в посока Варна ще бъде ремонтирано през пролетта, за да не се затруднява трафикът през зимните месеци.
Иванов акцентира, че амбицията на правителството е в бюджета за следващата година да бъдат предвидени максимално повече средства за завършването на започнатите инфраструктурни обекти.
„Това се прави с цел безопасност на движението и минимизиране на риска за хората, живеещи по трасето на третокласния път. Моето желание е процесите, които стартират, да станат необратими, но е необходимо и финансиране. Предстои най-голямото предизвикателство – бюджетът за 2026 г.“
— Иван Иванов
Сред основните обекти, за които ще се търси финансиране, е и трасето Видин – Ботевград. Строителството по него ще бъде рестартирано след Нова година по участъците след Враца, които бяха замразени по политически причини.
Мерки за трафика и тол таксите
Министър Иванов обяви, че предстоящите временни затваряния за ремонти ще бъдат обсъждани с представители на транспортния и туристическия бранш. Целта е да се намерят най-балансираните решения. Министерството е готово да приема предложения от превозвачите относно организацията на движението.
Част от диалога между МРРБ и транспортния сектор са и мерките за ограничаване на движението на тежкотоварни автомобили през летните месеци при високи температури. Нареждането към Агенция „Пътна инфраструктура“ е задължително да се осигуряват подходящи места за почивка, оборудвани с осветление и санитарни възли, когато се въвеждат такива мерки.
„Целта е да достигнем стандартите, които предлагат страните от Западна Европа“
— Министърът
Иванов коментира и очакваното увеличение на тол таксите през март догодина. То е резултат от въвеждането на т.нар. екокомпонент по европейски регулации. Иванов ще защитава позицията приходите от нея да се използват за съвременни места за почивка, интелигентни пътни системи и осветление. Така републиканската пътна мрежа ще предлага по-добри условия, особено за транспортния бранш.
