Международни гиганти инвестират милиарди в САЩ, за да заобиколят митата на Тръмп

Големи международни компании от Европа и Азия инвестират милиарди долари в нови производствени мощности в САЩ. Основната им цел е да избегнат негативния ефект от американските мита върху вноса, наложени от администрацията на Доналд Тръмп. Инвестициите варират от 50 милиарда долара във фармацевтиката (AstraZeneca, Roche) до планове за 90% локализация на автомобилното производство.

Международни гиганти инвестират милиарди в САЩ, за да заобиколят митата на Тръмп

Снимка: Getty Images

Време за четене: 3 мин. 6 октомври 2025

Големи международни компании от Европа и Азия масово обмислят разширяване на дейността си в Съединените щати. Тези фирми инвестират милиарди долари в нови заводи и производствени линии. Основната цел на тези капиталови потоци е да се избегне негативният ефект от американските тарифи върху вноса, наложени от президента Доналд Тръмп. Няколко големи компании вече обявиха конкретни планове за откриване на нови мощности или разширяване на присъствието си, за да смекчат въздействието на митата.

Инвестициите отразяват сложна динамика на трансграничните капиталови потоци. Въпреки че чуждестранни компании насочват средства към САЩ заради търговската политика, американските компании също остават изключително атрактивни за инвеститорите поради високата си пазарна капитализация. Същевременно Корпоративна Америка през 2025 г. е изправена пред геополитически сътресения и несигурност, свързана с потенциална втора администрация на Тръмп.

Фармацевтика и технологии

Фармацевтичният сектор е сред водещите по обявени инвестиции. Швейцарският гигант Roche планира да вложи 50 милиарда долара в рамките на пет години в САЩ. Допълнителни 550 милиона долара са предвидени за разширяване на центъра ѝ за диагностика в Индианаполис. Друга швейцарска фармацевтична компания ще инвестира 23 милиарда долара в изграждането и разширяването на 10 производствени обекта в САЩ. AstraZeneca, друг фармацевтичен гигант, планира да похарчи 50 милиарда долара за нов завод във Вирджиния и за разширяване на дейността си в Мериленд, Масачузетс, Калифорния, Индиана и Тексас.

Френски производител на лекарства също обяви значителна инвестиция от поне 20 милиарда долара до 2030 г. в САЩ, фокусирана върху разширяване на производството и научните изследвания. В сектора на индустриалните газове, френската AIR LIQUIDE съобщи за инвестиция до 200 милиона долара в Луизиана и над 50 милиона долара в американската полупроводникова индустрия.

Технологичните компании от Азия също засилват локализацията си. Южнокорейският технологичен гигант SAMSUNG ELECTRONICS обмисля преместване на производството на сушилни от Мексико в своя завод в Южна Каролина. Тайванският производител на чипове планира да изгради пет нови фабрики в САЩ през следващите години. Друг тайвански производител, фокусиран върху AI сървъри, използващи чипове Nvidia, ще инвестира до 85 милиона долара за производствени мощности в Тексас.

Автомобилен сектор и потребителски стоки

Автомобилната индустрия реагира пряко на търговските бариери, като редица производители преместват производството по-близо до американския пазар. Японски автомобилен производител планира да премести част от производството си от Мексико и Канада в САЩ, поставяйки си за цел 90% от колите, продавани на американския пазар, да се произвеждат локално. Hyundai Motor от Южна Корея ще увеличи локализацията на производството си в САЩ и ще произвежда хибридни автомобили в новия си завод в Джорджия.

Японският автопроизводител Nissan Motor обмисля преместване на производството на модела Sentra от Мексико в САЩ. Nissan разглежда и вариант за прехвърляне на част от производството на автомобили за американския пазар от Япония в САЩ. Автоконцернът, който стои зад марки като Chrysler, Jeep и Peugeot, планира инвестиция от около 10 милиарда долара в САЩ. Марката Audi на Volkswagen ще разшири производството си в Северна Америка, фокусирайки се върху модели за американския пазар, като решението за конкретното местоположение предстои да бъде взето по-късно тази година.

Други сектори също залагат на пълна локализация. Италиански производител на кафе ще разшири присъствието си, като планира 100% от продукцията си за САЩ да се произвежда локално. Rolls-Royce, базираната в Лондон компания за енергийни и авиационни технологии, ще инвестира 75 милиона долара за увеличаване на производствения си капацитет в Южна Каролина.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *