Месечна пауза: Новото метро в Солун спира заради тестове на разширението към Каламария
Метрото в Солун, което оперира по-малко от година, ще спре напълно работа за един месец – от 10 ноември до 10 декември. Причината е извършването на необходими тестове, свързани с разширението към квартал Каламария, което ще добави пет нови станции към мрежата. До пълното спиране влаковете се движат с променено разписание.
Снимка: БГНЕС/Архив
Метрото в Солун, вторият по големина гръцки град, предстои да преустанови напълно работата си за цял месец. Причината за това е необходимостта от извършване на задължителни тестове, свързани с разширението на мрежата към квартала Каламария, разположен в източната част на града.
Гръцките медии съобщиха, че пълното спиране на движението ще продължи от 10 ноември до 10 декември. През този период градският транспорт ще осигури специална автобусна линия като заместител на метрото.
Преди пълната едномесечна пауза, влаковете се движат по променено разписание до 9 ноември включително. Първите мотриси излизат на линия в 6:30 ч. сутринта през седмицата и в 8:00 ч. през уикенда, като последните курсове се изпълняват до 23:00 ч.
Заместник-министърът на транспорта Никос Тахиаос вече информира, че се планира и още едно временно прекъсване на работата на метрото през февруари.
Метрото в Солун, което беше открито преди по-малко от година, е кулминацията на дългогодишно строителство. Метрото беше открито на 30 ноември 2024 г. и бързо се превърна в най-големия инфраструктурен проект в града. Общата инвестиция възлиза на внушителните около 3 млрд. евро.
Основната линия в момента разполага с 13 станции и превозва приблизително 254 000 пътници дневно. Очаква се след финализирането на разширението към Каламария, броят на пътниците да достигне 341 000 дневно. Това разширение, което трябва да бъде завършено до края на 2025 г., включва пет нови станции.
Проектът е насочен към трансформиране на градския транспорт в Солун, като амбицията е до 2040 г. половината от всички придвижвания в града да се осъществяват с обществен транспорт. Метрото е напълно автоматизирано и оперира без машинисти, като в пиковите часове влаковете се движат на интервал от едва 90 секунди. Цената на билета е определена на 0,60 евро, което цели да стимулира използването му.
Строителството на метрото беше изправено пред изключителни предизвикателства, включително сложни геоложки условия и откриването на множество археологически находки, което забави проекта с десетилетия. През октомври 2025 г. е регистриран и инцидент с прекъсване на захранването на влак без машинист, което доведе до разследване на протоколите за безопасност. Някои специалисти остават противници на подземното метро поради рисковете от потенциални поражения върху наземните сгради.
