Мерките дават резултат: 36% повече студенти избират професията медицинска сестра, но недостигът остава приоритет

След въвеждането на нови мерки от страна на Министерството на образованието и науката (МОН), включително обявяването на специалностите „медицинска сестра“ и „акушерка“ за безплатни и защитени, се наблюдава значително увеличение от 36% на записаните студенти в тези направления за тази година. Това стана ясно по време на национална конференция за ранното детско развитие, открита от министъра на образованието Красимир Вълчев. Въпреки окуражаващите резултати, министър Вълчев подчерта, че тези действия са само първа крачка и не са достатъчни за преодоляване на хроничния недостиг на кадри в здравеопазването.

Министър Вълчев на конференцията. Снимка: Министерство на образованието

Министър Вълчев на конференцията. Снимка: Министерство на образованието

Време за четене: 2 мин. 25 септември 2025

След въвеждането на нови мерки от страна на Министерството на образованието и науката (МОН), включително обявяването на специалностите „медицинска сестра“ и „акушерка“ за безплатни и защитени, се наблюдава значително увеличение от 36% на записаните студенти в тези направления за тази година. Това стана ясно по време на национална конференция за ранното детско развитие, открита от министъра на образованието Красимир Вълчев. Въпреки окуражаващите резултати, министър Вълчев подчерта, че тези действия са само първа крачка и не са достатъчни за преодоляване на хроничния недостиг на кадри в здравеопазването.

От юни 2025 г. специалностите „Медицинска сестра“ и „Акушерка“ в българските университети ще бъдат обявени за защитени, а обучението по тях става безплатно. Допълнително 15% от приема в направление „Медицина“ вече се обвързва с договори за реализация в лечебни заведения, като този процент е предвидено да расте в следващите години. Целта на тези мерки е не само да се увеличи броят на кандидат-студентите, но и да се подобри тяхното задържане в системата и да се осигури адекватно заместване на кадровия дефицит. Тези действия са част от по-широка държавна политика, насочена към преодоляване на хроничния недостиг на медицински сестри и акушерки, които досега са били тежко недооценени като професия.

По време на конференцията министър Вълчев обяви и инициатива на МОН за обществено обсъждане за въвеждане на нова специалност за учене и грижа в ранна детска възраст. Според него, водеща в най-ранна детска възраст до три години трябва да остане медицинската грижа, което е залегнало в концепцията за новата специалност. Инвестициите в образование и грижи в ранното детство са с най-висока обществена възвръщаемост, тъй като в тази възраст се формират основите на когнитивното, социално-емоционалното и езиковото развитие на децата. Очаква се през следващите месеци да започнат срещи с професионални групи и академични среди за обсъждане на стандартите за ранно детско развитие.

Проф. Галин Цоков, директор на Института по образование, представи визията за новата специалност „Учене и грижи в ранна детска възраст“. Предложението е обучението да бъде тригодишно (професионален бакалавър) към Професионално направление „Здравни грижи“, ориентирано към изграждането на практически умения чрез задължителни стажове в реална работна среда като ясли и центрове за социални услуги за деца.

Д-р Аквиле Мотиеюнайте-Шулмайстер от Европейската изпълнителна агенция за образование и култура (EACEA) към ЕК представи данни за образованието и грижите в ранна детска възраст в ЕС, подчертавайки стремежа на европейските институции, както и на България, детето да бъде в центъра на всяка политика, насочена към ранното развитие и образование. Заместник-министърът на образованието и науката Наталия Михалевска допълни: „Колкото по-рано децата бъдат включени в образователната система, толкова по-успешно и трайно ще е тяхното приобщаване.“

В конференцията, организирана от МОН под мотото „Водим бъдещето за ръка“, участваха също заместник-министърът на здравеопазването Добромира Карева, началници на регионални управления на образованието, както и над 150 професионалисти, експерти и специалисти в областта на ранното детско развитие, демонстрирайки широкия интерес и ангажираност към темата.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *