Mercedes патентова „умно“ затваряне на покрива: Кабриолетът сам бяга от дъжда
Mercedes-Benz патентова иновативна система за кабриолети, която открива приближаваща буря и автоматично затваря покрива. Технологията комбинира външни микрофони, сензори за мълнии и измерване на скоростта на вятъра, за да предвиди валеж. Очаква се системата да бъде интегрирана в актуализираната платформа MBUX и да стартира с новите модели през 2026 г.
Снимки: Mercedes
Mercedes-Benz патентова нова система, която ще предпазва интериора на кабриолетите от внезапен дъжд. Иновацията работи на принципа на предварително откриване на приближаваща буря, след което автоматично активира процеса на затваряне на покрива.
Разработването стъпва на вече налични технологии в някои модели на Mercedes. Тези автомобили разполагат с външни микрофони, които в момента улавят звука на сирени от линейки или пожарни. Чрез това те предупреждават водача да бъде нащрек и да освободи платното за движение. Вероятно същите акустични устройства ще се използват за разпознаване на дъждовни облаци и наближаваща буря.
Новият патент описва как системата ще бъде допълнена от специализирани сензори. Тези сензори имат задачата да записват мълниите. Използвайки акустичното забавяне, колата ще може да прецени колко далеч се намира бурята. В действие ще влязат и други сензори, които измерват скоростта на вятъра.
Цялата събрана информация ще се изпраща към контролния блок на автомобила. Той ще оценява ситуацията и при необходимост ще затваря покрива. Според официално потвърждение от Mercedes-Benz, новата система за автоматично затваряне ще стане част от актуализираната платформа MBUX. Очаква се интегрираната технология MBUX да стартира с новите модели през 2026 г.
Въпреки че подобни технологии засичат дъжд вече се използват от конкуренти като BMW и Porsche, Mercedes прави важна стъпка напред. Компанията е първата, която интегрира акустични сензори и анализ на светкавици за предсказване на валеж. Освен това, системата може да се свързва с навигационната система, предупреждавайки водача за прогноза за дъжд в близките минути. Това дава възможност за избор – автоматично затваряне или ръчно потвърждение.
Конкурентите от BMW и Porsche обаче изразиха известен скептицизъм относно реалната полезност на иновацията. Те посочват, че дъждът често е локален и трудно предсказуем, което може да доведе до излишни или преждевременни затваряния на покрива. Въпреки това, фокусът на Mercedes върху комбинирането на метеорологични и акустични данни цели да намали вероятността от фалшиви тревоги и да осигури максимален комфорт на шофьорите на кабриолети.
