Mercedes-Benz плаща 150 млн. долара в САЩ за манипулации с емисии

Mercedes-Benz ще плати близо 150 милиона долара в САЩ за манипулиране на данни за вредни емисии. Скандалът, подобен на „Дизелгейт“, засяга 211 000 дизелови автомобила с технология BlueTEC.

Mercedes-Benz плаща 150 млн. долара в САЩ за манипулации с емисии

Последният Mercedes G-Class. Снимка: Mercedes

Време за четене: 2 мин. 23 декември 2025

Автомобилният гигант Mercedes-Benz се е съгласил да плати близо 150 милиона долара в САЩ. Сумата е за уреждане на съдебни дела, свързани с манипулиране на данни за вредни емисии. Това става ясно от скорошно споразумение с коалиция от 50 американски главни прокурори.

Скандалът напомня на „Дизелгейт“ с Volkswagen. Mercedes-Benz е използвал софтуер за манипулиране на показанията на отработените газове. Този софтуер е бил инсталиран на 211 000 леки автомобила и фургони. Засегнати са били 14 дизелови модела с технология BlueTEC, произведени между 2008 и 2016 година.

Първоначално компанията е обявила 120 милиона долара. Новата информация потвърждава по-висока сума. Исковете срещу Mercedes-Benz в САЩ са подадени още през 2016 година. Те са от юридическата фирма Hagens Berman Sobol Shapiro LLP, участвала и в „Дизелгейт“.

Софтуерът е оптимизирал изкуствено нивата на азотни оксиди. Това е ставало само по време на сертификационни тестове. При обичайна експлоатация контролът е бил значително отслабен. Mercedes-Benz е промотирал моделите си като екологично безопасни. Компанията е скривала използването на скрити програми от регулатори и общественост.

Причината за манипулациите е била невъзможността на Mercedes да съчетае желаните показатели за дизайн и производителност. Същевременно е трябвало да спазва строгите емисионни изисквания. В центъра на скандала е двигателят OM 642. Той се монтира на E-Class 350 BlueTec и се произвежда от 2005 година.

Според споразумението, Mercedes ще продължи програмата си за преоборудване на автомобили. Това включва инсталиране на одобрен софтуер за емисии. Очаква се това да доведе до десетки милиони долари допълнителни разходи.

Подчертава се, че тези разходи няма да повлияят на крайния доход на дружеството, защото „е направен достатъчен резерв за разходите по цялото споразумение“.

Този скандал е пореден удар върху репутацията на дизеловите автомобили. Той показва продължаващите предизвикателства пред автомобилната индустрия.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *