Mazda възражда роторния двигател в 510 к.с. plug-in хибрид Vision X-Coupe

Mazda представи два прототипа, Vision X-Coupe и Vision X-Compact, на салона в Токио. X-Coupe възражда легендарния двуроторен двигател като plug-in хибрид с мощност 510 к.с. и общ пробег до 800 км. Компанията демонстрира и иновативната технология Mazda Mobile Carbon Capture, използваща микроводорасли за улавяне на CO2.

Mazda възражда роторния двигател в 510 к.с. plug-in хибрид Vision X-Coupe

Mazda Vision X-Coupe Concept. Снимка: Mazda

Време за четене: 2 мин. 30 октомври 2025

Mazda официално възражда своя легендарен роторен двигател. Компанията представи два иновативни прототипа на салона в Токио (Japan Mobility Show 2025), които дават ясен поглед към бъдещите производствени модели. Концептите носят имената Vision X-Coupе и Vision X-Compact, като съчетават спортен дух с акцент върху екологичната устойчивост.

Фокусът пада върху Vision X-Coupe, който е проектиран в стила на гранд турър. Този концепт напомня директно за легендарния RX-7, спортен автомобил с роторен двигател, произвеждан от японците между седемдесетте години и началото на новото хилядолетие.

Vision X-Coupe е оборудван с турбокомпресор и двуроторен мотор като основен задвижващ агрегат. Той повтаря формулата на легендарния 13B двигател, но с ключова разлика: той е проектиран като plug-in хибрид. Роторният мотор работи в комбинация с електрически мотор и батерия, за да постигне необходимата екологичност.

Според официалните данни, хибридната система на Vision X-Coupe развива внушителните 510 к.с. и има общ пробег от приблизително 800 км, използвайки както двигателя, така и батерията. В чисто електрически режим автомобилът може да измине до 160 км. Интериорът на купето включва класически елементи като три измервателни уреда и кръгъл лост за превключване.

Вторият прототип, Vision X-Compact, предлага решение за градска мобилност. Той е дори по-малък от сегашната Mazda 2. Концептът залага на минималистичен дизайн, включва телефонен държач и е оборудван с емпатичен изкуствен интелект (AI), способен да разпознава нуждите на водача.

Освен възраждането на роторната технология, Mazda представи и сериозна екологична иновация – системата Mazda Mobile Carbon Capture (MCC). Тя използва комбинация от въглеродно неутрално гориво с микроводорасли, които са способни да улавят CO2. Целта е допълнително намаляване на количеството газ, отделян в атмосферата. Микроводораслите абсорбират въглеродния диоксид и се преработват в гориво, а остатъчната биомаса може да се използва за органичен тор или храна.

Технологията MCC планира своя дебют на състезателния автомобил Mazda 55 в състезание за издръжливост, като това подчертава ангажимента на компанията към устойчивостта.

Въпреки ентусиазма около възраждането на роторния двигател, някои критици посочват традиционните му слабости. Роторните двигатели обикновено имат по-висок разход на гориво и емисии в сравнение с конвенционалните мотори. Това може да затрудни постигането на екологичните цели, дори с хибридна технология. Експерти също изразяват скептицизъм относно ефективността и мащаба на Mobile Carbon Capture в условията на масово производство, независимо че технологията е обещаваща.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *