Математика и природа: Защо броят на видовете ракообразни в теста за 7. клас се оказа десетично число?
Примерна задача от новия интегриран тест за седми клас (НВО 2026) предизвика смут, след като изчисленията показаха, че броят на видовете ракообразни е десетично число (41 095,89).
МОН обясни, че задачата използва приблизителни данни от реалния свят, отразяващи динамиката на видовете, и изисква закръгляване до „около 41 096“.
Експерти призовават за по-внимателно обмисляне на задачите, въпреки че научните данни потвърждават, че видовото разнообразие е винаги динамична и неточна величина.

Снимка: илюстративна
Примерна задача от новия интегриран тест по математика и природни науки за седми клас (НВО 2026) предизвика сериозно объркване сред родители и ученици. Причината е, че при решаването на задачата се получава нецяло число за броя на видовете ракообразни.
Майка на седмокласник изпрати писмо до БНТ, в което изрази недоумението си. В Задача №5 от примерните материали по биология, която може да влезе в изпита, изчисленията показват, че видовете ракообразни са 41 095,89. Тя поставя въпроса как е възможно видовете да не са цяло число.
След като родителката се е обърнала към Министерството на образованието и науката (МОН) за решенията на публикуваните интегрални задачи, е получила отговор, в който се посочва, че задачите са примерни.
„Публикуваните на сайта на Министерство на образованието и науката задачи във връзка с Национално външно оценяване 7 клас през 2026 г. са примерни и не е задължително да се дават отговорите на задачите“
— Отговор от МОН
По отношение на конкретната задача, в която се търси брой видове, министерството обяснява, че се очаква приблизителен отговор. Това се дължи на непрекъснатата динамика, свързана с откриването на нови видове и изчезването на други.
„непрекъснатата динамика свързана с откриване на нови видове и влиянието на различни фактори водещи до изчезването на други видове, така че в случая като отговор се очаква приблизителен брой видове“
— Отговор от министерството
Методологията на МОН и научният контекст
БНТ също изпрати запитване до министерството и получи допълнително разяснение. От МОН посочват, че в задачата се използват реални данни от природния свят, представени чрез диаграма. От учениците се изисква да приложат умения за разчитане на информация от диаграма, познания за действия с десетични дроби и пресмятане на процент от число. Тези умения се изучават между 5-и и 7-и клас.
В конкретната задача общият брой на членестоногите е зададен като около 1 000 000. Това само по себе си насочва към приблизителен отговор, тъй като в условието не е посочено точно число. Според диаграмата, насекомите съставляват 73%, а ракообразните – 3%.
При пресмятането по формулата, заложена в задачата:
(3 × 1 000 000) : 73 = 41 095,89
Получава се дробно число, което налага закръгляване. Следователно, резултатът се интерпретира като приблизителен брой.
„около 41 096 вида ракообразни“
— Отговор от МОН до БНТ
От министерството подчертават, че използването на предлога „около“ в условието, чието значение е за неточен, приблизителен брой (РБЕ), цели да отрази динамиката на видовото разнообразие. Задачите от този тип изискват от учениците да демонстрират умения за прилагане на математическите знания в реален житейски контекст.
Експертните мнения за приблизителните данни
В научната литература броят на видовете ракообразни е предмет на постоянна промяна. Ежегодно се откриват нови видове, докато други изчезват поради различни фактори. Това прави всяка цифра за видовото разнообразие по дефиниция приблизителна и динамична. Например, само висшите ракообразни (Malacostraca) включват над 22 000 вида, което показва, че общият брой е значително по-голям от 41 000, но точната цифра варира според източника и методологията. В България се извършва мониторинг на биологичното разнообразие, включително на ракообразни, използвайки стандартизирани методи.
Експертите имат различни гледни точки по въпроса. Някои смятат, че използването на приблизителни числа в образователните задачи е оправдано. То насърчава критичното мислене и отразява реалността. Други критици настояват в учебните материали да се използват само цели числа, за да се запази научната строгост и да се избегнат обърквания сред по-младите ученици.
Въпреки ясния стремеж на министерството бързо да създаде пробни тестови задачи за новия изпит, е необходимо реалните задачи за теста да се обмислят много добре от експертите. Целта е да се избегнат недоразумения и да не страдат децата на самия изпит.