Мащабни ремонти блокират магистралите: „Хемус“, „Тракия“ и „Струма“ със затворени участъци до 15 ноември

Мащабни основни ремонти едновременно блокираха трите главни магистрали – „Хемус“, „Тракия“ и „Струма“, като дейностите ще продължат до 15 ноември или до първия сняг. Затрудненията са особено големи по „Тракия“ в Софийско и Пазарджишко, където липсва възможност за обходен път заради 20-годишно бездействие по старата инфраструктура. Експерти предупреждават и за допълнителен риск: всеки пети шофьор има нужда от корекция на зрението, без да знае.

Мащабни ремонти блокират магистралите: "Хемус", "Тракия" и "Струма" със затворени участъци до 15 ноември

Непрекъснатите стесненения на платното на магистрала “Хемус” забавя движението по нея. СНИМКА: ЙОРДАН СИМЕОНОВ Отводняването на магистрала “Струма” се ремонтира почти през целия участък от София до Перник. СНИМКА: “24 ЧАСА”

Време за четене: 3 мин. 22 октомври 2025

Държавата предприема мащабни основни ремонти по ключови пътни артерии, след като в продължение на около 3-4 години поддръжката на магистралите и първокласните пътища у нас е била почти пренебрегната, като са правени само аварийни кръпки. Сега тази компенсация води до сериозни затруднения за шофьорите: от понеделник насам трите основни магистрали – „Хемус“, „Тракия“ и „Струма“, както и отчасти „Марица“, са със затворени участъци.

Започнатите сега дейности, които бяха дълго отлагани, ще продължат до 15 ноември, ако метеорологичните условия позволят. При интензивен снеговалеж преди тази дата, работата ще бъде прекъсната. От Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) посочват, че ремонтите са наложителни.

Най-сериозно е положението по “Тракия” и “Хемус”

На магистрала „Хемус“ цяло платно в посока София е затворено между 23-ия и 30-ия километър, обхващайки 7-километров участък. Движението се пренасочва двупосочно само по другото платно, като ограничението на скоростта е 50 км/ч. В този участък се извършва цялостна подмяна на асфалтовата настилка, полагане на геомрежа за стабилизация и подобряване на отводняването. През уикендите се организира реверсивно движение, за да се облекчи трафикът.

„Ако хубавото време продължи, този ремонт ще приключи до 15 ноември, а този при Яна – до 31 октомври“

— Агенция “Пътна инфраструктура”

По магистрала „Тракия“ също се извършват ремонти в областите Пазарджик, Стара Загора и Сливен. Движението непрекъснато се променя, особено в участъка от Вакарел до Ихтиман, където все още има частични затваряния и намалена скорост до 50 или 70 км/ч.

Липсата на обходен маршрут създава километрични тапи

Най-голямо е затруднението по „Тракия“ в Софийско и Пазарджишко. Там дори кратковременните затваряния образуват тапи, тъй като няма възможност трафикът, включително този на тежкотоварните автомобили, да бъде отклонен по стария път за Пловдив. Причината е, че старият път е изоставен от близо 20 години заради юридически спорове. Той е фрезован и останал само на основа, а с течение на времето е обрасъл с храсти и дървета. Пътни експерти посочват, че от осемте метра широчина, проходими са само около 2-3 метра в средата. Това означава, че старият път Нови хан – Костенец не може да служи като обходен маршрут по време на ремонтите по „Тракия“.

Ограничения има и по другите основни пътища. По „Струма“ се извършват ремонти на отводняването от София до Перник, които трябва да приключат в последната седмица на октомври. Освен това, на няколко виадукта две от лентите са затворени заради компрометирани дилатационни фуги. Магистрала „Марица“ също е засегната в района на Харманли, където платното за Пловдив е стеснено заради поддали фуги на мост. Движението там е ограничено до 50 км/ч.

За част от останалите ремонти по „Тракия“ и „Хемус“ са осигурени обходни маршрути за превозни средства над 12 тона (с изключение на автобусите). Тежкотоварният трафик по „Хемус“ се отклонява само в петък, събота и неделя, и то в определени часове. Допълнителни рестрикции за камиони ще има и в празничните дни около Коледа при изходите на София.

Скритата опасност: Всеки пети шофьор вижда зле

На фона на усложнената пътна обстановка и ограничената видимост заради ремонтните дейности, експерти предупреждават и за скрита заплаха, свързана със зрението на водачите. Изследване на Националната асоциация на оптиките показва, че приблизително всеки пети шофьор (19,3%) управлява автомобил с компрометирано зрение, без да го осъзнава.

Въпреки че 52,5% от анкетираните водачи субективно заявяват, че не виждат добре, обективният скрининг показва, че 71,8% от участниците реално се нуждаят от корекция на зрението. Лошото зрение е пряк фактор за увеличаване на катастрофите, тъй като над 90% от информацията, която шофьорът обработва, е визуална.

Например, шофьор с намалена зрителна острота може да се нуждае с до 3 секунди повече време, за да идентифицира опасност или да разчете пътен знак. При движение със скорост от 90 км/ч, това означава изминаване на допълнителни 75 метра преди предприемане на действие, което често може да бъде фатална дистанция.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *