Мащабна авария в Amazon Web Services: Засегнати са милиони потребители и над 2500 компании

Мащабна авария в Amazon Web Services (AWS) засегна над 2500 компании, включително големи банки и социални мрежи, като потребителските сигнали за проблеми достигнаха 11 милиона. Въпреки че Amazon отстрани повредата в понеделник вечерта, експерти предупреждават, че инцидентът подчертава сериозния риск от прекалено голямата зависимост от един-единствен доминиращ доставчик на облачни услуги.

Мащабна авария в Amazon Web Services: Засегнати са милиони потребители и над 2500 компании
Време за четене: 2 мин. 22 октомври 2025

Прекъсване в работата на Amazon Web Services (AWS) предизвика сериозни проблеми за милиони потребители по света. Аварията, която Amazon определи като свързана с основите на операциите на облачните изчисления в САЩ, засегна работата на някои от най-големите уебсайтове.

Късно в понеделник компанията „Амазон“ обяви, че е отстранила основния проблем. Въпреки това, прекъсването демонстрира уязвимостта на глобалната икономика, която все повече разчита на малък брой големи доставчици на облачни услуги.

Огромният мащаб на засегнатите услуги

Данните показват колко дълбоко е проникнал проблемът в интернет инфраструктурата. Засегнати са повече от 2500 компании и над 11 милиона потребители по света. Сред засегнатите платформи са социални медии като „Снапчат“ и големи банки като „Лойдс“ и „Халифакс“. Мониторинг платформата Доундетектор съобщи, че по време на аварията потребителските сигнали за проблеми в световен мащаб са скочили до над 11 милиона.

Проблемът е възникнал в източния регион на AWS. Този регион е отговорен за голяма част от интернет трафика в САЩ. След като Amazon отстрани основния проблем, възстановяването на услугите протече бавно и с прекъсвания. Експерти по киберсигурност коментираха, че това е нормален процес, подобен на възстановяването след голямо прекъсване на електрозахранването.

Рисковете от централизацията

AWS е най-големият доставчик на облачни услуги в света, обслужващ големи компании, социални мрежи, банки и държавни служби. Това прекъсване се превърна в най-голямото за годината и подчертава сериозния системен риск.

Експертите предупреждават, че прекалено голямата зависимост от един доставчик създава опасности. Анализаторите подчертават, че централизираният модел носи икономии и ефективност, но същевременно увеличава риска от масови прекъсвания. Аварията е демонстрирала опасностите от това толкова много компании да разчитат на един-единствен доминиращ доставчик.

Amazon продължава разследването на причините за възникналия проблем. Експертите призовават за диверсификация на облачните услуги, тъй като зависимостта от само няколко големи доставчици като Amazon, Microsoft и Google прави глобалната икономика изключително уязвима.

От гледна точка на киберсигурността, макар и прекъсването да не е било резултат от атака, то създаде възможности за потенциални кибератаки. Това се дължи на уязвимости, които възникват по време на сложния процес на възстановяване на системите.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *